Arbeiderpartiet, Rødt, SV og Miljøpartiet stemte mot å gå nærmere inn på følgende problemstilling.

– Hva skal til for at Håkøya-alternativet skal føre til nullvekst i trafikken.

Høyre fremmet spørsmålet i debatten rundt kommunens tilbakemeldinger til Samferdselsdepartementet om en såkalt byutredning for Tromsø.

Byutredningen skal ligge til grunn for forhandlingene mellom kommunen, fylket og staten i forbindelse med en byvekstavtale («bompengeavtale»).

Ifølge Høyres Tor Arne Morskogen vil en Håkøya-forbindelse være nødt til å ses i et regionalt perspektiv – ikke lokalt.

Kritisk: Tor-Arne Morskogen mener det er mye som er ullent i byrådets utpekning av ny styreleder i Tromsprodukt. Foto: Tromsø kommune

– Håkøya-alternativet må ses sammen med en Ytre Kystriksvei, mens Selnes-alternativet kun får lokale effekter, sier han.

I byutredningen – som er ført i pennen av Statens vegvesen – mener man dog at Håkøya-alternativet er for kostbart, og at den ikke fører til mindre biltrafikk – noe som er en grunnforutsetningen for byutviklingsavtale.

Høyre mener imidlertid at utredningen av Håkøya-alternativet ikke er kvalitetssikret nok – og man ønsker derfor å få saken utredet nærmere.