Det er mikrobrygger Esben Rørnes som er «ambassadør» for Mack på den store øl- og musikkfestivalen Sunaana i Portland, Maine. Der skal han presentere bryggeriets seneste IPA.

– Responsen har vært enorm. I utgangspunktet skulle vi kun servere ølet her på festivalen, men ettersom det er blitt så populært, så har festivalsjefen vært nødt til å sende ut halvparten av det vi hadde til forskjellige butikker her i Portland, forteller Rørnes på telefon til iTromsø.

Ølbølgens opphavssted

For alle som ikke er like innsatte i mikrobryggingens edle univers, så kan det nevnes at det var i Portland, Maine at mye av dagens ølbølge startet. I byen som har like mange innbyggere som Tromsø, er det i dag 30 småbryggerier.

SLÅR AN: Ifølge Rørnes (til høyre) liker amerikanerne historien bak de mikrobryggede Mack-ølene. – De liker at det er øl fra «Above the Arctic Cirkle», sier han. At ølene har fått gjære i tanker pyntet med amerikanske rockemusikere, er også en suksessfaktor.

– Det er Mekka for craftbeer, og her går det bare i håndverksøl i butikker og på uteplassene, forteller Rørnes.

At Mack har blitt så godt tatt imot er derfor ekstra morsomt, sier han.

– Det blir litt som å bli hilst velkommen av sine egne når vi kommer hit.

Ølentusiastene i Portland er begeistret over at Macks IPA er produsert «above the Arctic Circle», at det er fostret opp på rockemusikk – og at man på etiketten gir et lite spark til USAs president.

– Vi har laget en spesialetikett til ølet – som har fått veldig mye oppmerksomhet. Folk her liker det kjempegodt, sier Rørnes.

«Politisk» etikette

Etiketten har følgende budskap rettet direkte til Donald Trump:

«Dear Mr. president: We Norwegians appreciate your offer for us to come live with you in America. However, being the happiest country in the world, we are more than content right here. This being said, we would love to share some of our happiness with you, as the sosialists that we are. Therefore, we send you our American style IPA brewed to the great sounds of generations of pioneers within rock music. Thanks for the inspiration. Here’s to America. Cheers.»

Ikke hørt fra Trump – ennå

– Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger fra Trump ennå, men importøren har sagt at han skal sende en sixpack til Det hvite hus. Han har imidlertid lovet å ikke gjøre det før jeg er trygt ute av landet, sier Rørnes med en latter.

– Patrick (festivalsjefen red.anm.) sa at målet var å få minst en tweet fra presidenten.

Forhåpentligvis fører ikke stuntet til noen «alvorlige diplomatiske forviklinger».

Eksportansvarlig Vegard Nilsen forteller til iTromsø at deltakelsen på festivalen nemlig har flere årsaker. En annen grunn er at USA-markedet er meget interessant for bryggeriet.

SPYDSPISS: Det er dette ølet – deres IPA – som Mack håper skal åpne dørene til det amerikanske håndverkølsmarkedet.

Håper på innpass «over there»

– Det er et veldig stort marked, men samtidig så er det ekstremt konkurranseutsatt. Men ved å delta på festivalen, håper vi på å åpne en del dører, sier han.

Blant annet håper de på å få amerikansk importør av ølet.

Esben Rørnes sier at det ikke vil være helt umulig.

– De er veldig interesserte i vår sushi-øl, så det er ikke usannsynlig at vi kan få til noe her borte når vi har klart å skape oss et nettverk, sier han.

Selv sier han at han vil ta med seg kompetanse, tips og ideer til Tromsø når han vender tilbake.

– Her er ølbryggingen som alt annet i USA; «Go big – or go home». Derfor er ølene kjempesterke – gjennomsnittlig alkoholstyrke er på åtte prosent. Dette er noe vi i Mack kanskje har vært litt svake på, så her har jeg lært noe som vil komme godt med i jakten på den perfekte IPA, avslutter Rørnes.