Aldri før har så mange tromsøværinger tatt buss

I fjor hadde bybussene over ni millioner passasjerer, en økning på nesten 300.000 fra året før.

POPULÆR BYBUSS: I 2017 passerte antall reisende med bybussen i Tromsø ni millioner passasjerer, noe fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo er svært godt fornøyd med. Foto: Kjetil Vik 

nyheter

Med det befester Tromsø sin posisjon som landets tredje største bussby.

Økningen i 2017 på 292.889 bussreiser utgjør 3,4 prosent.

– Vi bikket ni millioner passasjerer for første gang på bybussene i Tromsø, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

Staten bevilget i perioden fra 2015 til 2018 260 millioner kroner i belønningstilskudd for å bedre kollektivtilbudet og minske bruken av bil.

Ett av målene er 20 prosent flere kollektivreiser og ingen økning i biltrafikken i 2018 sammenlignet med 2014.

– Vi er oppe i 12–13 prosent flere kollektivreiser, og jeg regner med at vi er innenfor 20 prosent i løpet av 2018. Vi ligger godt an med økning både i januar og februar.

Rute 20 størst

Bybussen i Tromsø utgjør 74 prosent av alle enkeltreiser med buss i Troms i fjor.

Mens Tromsø hadde 9.030.765 enkeltreiser med bybussen, hadde Harstad til sammenligning 486.541 enkeltreiser.

Bussruten med desidert størst antall reisende i Tromsø er rute 20 som går Stakkevollan-sentrum-Kroken, med over 1,7 millioner passasjerer.

Rute 24 hadde nesten 1,3 millioner reisende.

Rutene 33/34 som går UNN/UiT-sentrum-Fagereng-UiT/UNN og sentrum-Giæverbukta-UNN hadde til sammen 1,5 millioner reisende.

Aldri før

Kollektivtallene for Troms viser at det totalt var 14.432.878 (+1,7 prosent) kollektivreiser i fjor.

Av det var 12.232.734 bussreiser (+2,4 prosent), 1.093.327 personbiler på ferger (-5,0 prosent), 828.809 fergepassasjerer (+2,7 prosent) og 278.008 hurtigbåtpassasjerer (-3,2 prosent).

– Økningen i fjor var på 244.298 passasjerer. Aldri før har så mange reist kollektivt i Troms. Det er vi kjempefornøyd med, sier Prestbakmo.

Sanntidsystem en suksess

Fylkesråden tror spesielt ett tiltak har hatt stor positiv effekt på at flere reiser kollektivt, i tillegg til at bussen får grønt i flere lyskryss.

– Den største nyvinningen vi innførte i fjor var sanntidssystemet i Tromsø og Harstad. Det har blitt fantastisk godt mottatt.

Et annet tiltak som har blitt godt mottatt, er appen Troms Mobillett.

I fjor ble det solgt vel 1,3 millioner billetter via appen, med nesten en dobling i antall solgte billetter fra januar til desember.

– Vi har hatt en eksplosjonsartet utvikling gjennom 2017, slår Prestbakmo fast.

Siste avtaleår

Leddbussen som har vært testet i Tromsø i vinter har ennå ikke blitt satt på tøffe føreutfordringer.

Om den kommer til å bli permanent på byrutene er usikkert.

– Vi har ikke konkludert ennå. Vi har ikke fått testet den på skikkelig vinterføre ennå.

I år er siste året for belønningstilskuddet fra staten.

Da blir det mer av de samme tiltakene som er gjort tidligere.

Fylkesråden for samferdsel og miljø ramser opp tiltak for bedre fremkommelighet, holdeplassoppgradering, flere sanntidstavler, kollektivvei og anlegg for lyssignalprioritering.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter