Med det befester Tromsø sin posisjon som landets tredje største bussby.

Økningen i 2017 på 292.889 bussreiser utgjør 3,4 prosent.

– Vi bikket ni millioner passasjerer for første gang på bybussene i Tromsø, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

Staten bevilget i perioden fra 2015 til 2018 260 millioner kroner i belønningstilskudd for å bedre kollektivtilbudet og minske bruken av bil.

Ett av målene er 20 prosent flere kollektivreiser og ingen økning i biltrafikken i 2018 sammenlignet med 2014.

– Vi er oppe i 12–13 prosent flere kollektivreiser, og jeg regner med at vi er innenfor 20 prosent i løpet av 2018. Vi ligger godt an med økning både i januar og februar.

Rute 20 størst

Bybussen i Tromsø utgjør 74 prosent av alle enkeltreiser med buss i Troms i fjor.

Mens Tromsø hadde 9.030.765 enkeltreiser med bybussen, hadde Harstad til sammenligning 486.541 enkeltreiser.

Bussruten med desidert størst antall reisende i Tromsø er rute 20 som går Stakkevollan-sentrum-Kroken, med over 1,7 millioner passasjerer.

Rute 24 hadde nesten 1,3 millioner reisende.

Rutene 33/34 som går UNN/UiT-sentrum-Fagereng-UiT/UNN og sentrum-Giæverbukta-UNN hadde til sammen 1,5 millioner reisende.

Aldri før

Kollektivtallene for Troms viser at det totalt var 14.432.878 (+1,7 prosent) kollektivreiser i fjor.

Av det var 12.232.734 bussreiser (+2,4 prosent), 1.093.327 personbiler på ferger (-5,0 prosent), 828.809 fergepassasjerer (+2,7 prosent) og 278.008 hurtigbåtpassasjerer (-3,2 prosent).

– Økningen i fjor var på 244.298 passasjerer. Aldri før har så mange reist kollektivt i Troms. Det er vi kjempefornøyd med, sier Prestbakmo.

Sanntidsystem en suksess

Fylkesråden tror spesielt ett tiltak har hatt stor positiv effekt på at flere reiser kollektivt, i tillegg til at bussen får grønt i flere lyskryss.

– Den største nyvinningen vi innførte i fjor var sanntidssystemet i Tromsø og Harstad. Det har blitt fantastisk godt mottatt.

Et annet tiltak som har blitt godt mottatt, er appen Troms Mobillett.

I fjor ble det solgt vel 1,3 millioner billetter via appen, med nesten en dobling i antall solgte billetter fra januar til desember.

– Vi har hatt en eksplosjonsartet utvikling gjennom 2017, slår Prestbakmo fast.

Siste avtaleår

Leddbussen som har vært testet i Tromsø i vinter har ennå ikke blitt satt på tøffe føreutfordringer.

Om den kommer til å bli permanent på byrutene er usikkert.

– Vi har ikke konkludert ennå. Vi har ikke fått testet den på skikkelig vinterføre ennå.

I år er siste året for belønningstilskuddet fra staten.

Da blir det mer av de samme tiltakene som er gjort tidligere.

Fylkesråden for samferdsel og miljø ramser opp tiltak for bedre fremkommelighet, holdeplassoppgradering, flere sanntidstavler, kollektivvei og anlegg for lyssignalprioritering.