Bakgrunnen er et ønske om å få flere barn av økonomisk vanskeligstilte foreldre involvert i kultur- og fritidsaktiviteter. NAV og 20 ulike parter samarbeider med Tromsø kommune om kortet.

De er gyldige i ett år og kan benyttes alt fra to ganger til ubegrensede ganger.

Aurora kino fokus, Nordnorsk vitensenter, Polaria, Tromsø alpinpark og Tromsø Museum er bare noen av partene som deltar.

– Det er rørende at vi får dette til. Erfaring viser at barn unngår situasjoner hvor de kan bli konfrontert med fattigdom, som for eksempel bursdager eller kinoavtaler. Med opplevelseskortet skal ingen barn bli stående utenfor på grunn av familiens økonomiske tilstand, sier Røymo.

Opplevelseskortet er en nasjonal ordning som startet for mer enn 10 år siden. I ettertid har tilbudet blitt forsket på og evaluert flere ganger og det viser seg å være et treffende tiltak med gode erfaringer.

Vil utjevne forskjellene

NAV opplyser at de er i kontakt med mange vanskeligstilte familier, og jobber aktivt med å avdekke familiene som har behov for dette tilbudet.

– Alle de vi kontaktet føler et samfunnsansvar og sa derfor umiddelbart ja til å delta, sier prosjektleder Janne Wilhelmsen.

Hun er ansatt i NAV og tok kontakt med Tromsø kultur og idrett i håp om å få samarbeide om tilbudet.

– Målet vårt i kultur og idrett er nemlig å bruke kultur og idrett for å utjevne forskjeller i samfunnet. Dette var et tiltak vi ikke nølte med å si ja til å samarbeide om, sier kultur- og idrettssjef Lisa Hoen.

Kortet skal være likt alle andre kort, slik at det skal være vanskelig å identifisere ved første øyekast.

– Vi ønsket å skape et kort som ikke er oppsiktsvekkende og ikke virker stigmatiserende. Dessuten viser erfaring at barn og unge synes det er mer stigmatiserende å ikke delta i aktiviteter i det hele tatt, forteller Wilhelmsen.

Samfunnsansvar

Kommunen og NAV er inne med litt penger, og det er NAV som hovedsakelig skal stå for å aktivt synliggjøre tilbudet, med hjelp av forebyggende tjenester som også skal være oppmerksomme på aktuelle kandidater.

– Et helt Tromsø-samfunn går sammen om et utrulig flott tilbud. Flere parter er med for å hjelpe familier som er økonomisk vanskeligstilt, sier ordfører Kristin Røymo.

Tiltaket kostet ikke mye for kommunen. Opplevelsesstedene bidrar frivillig med gratis billetter. Utgiftene går kun utpå å betale en liten sum til organisasjonen «Opplevelseskortet» for å få lov til å bruke organisasjonens logo.