Hurtigruta får kun deler av kystruten

Fredag ble det offentliggjort at Hurtigruten skal drifte deler av kystruten, ikke hele som de har gjort tidligere.

Havila får kontrakt på kystruta Bergen-Kirkenes sammen med Hurtigruta. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen offentliggjorde i dag resultatet og det var en fornøyd Per Sævik i Havila-gruppen som kunne gi statsråden et godt håndtrykk.  Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

nyheter

Hurtigruten får ikke lenger drive alene langs kysten. Fra 2021 får rederiet nemlig selskap av Havila i driften av kystruten mellom Bergen og Kirkenes.


Fakta om kystrute-anbudet
  • Anbudet handler om å betjene Kystruten Bergen-Kirkenes i 10 år fra 1. januar 2021 fram til 2030.
  • Hurtigruten AS vant to delkontrakter, på respektive tre og fire skip, mens Havila Holding AS får fire skip.
  • Den totale kontraktsummen er på til sammen 788 millioner kroner i året. Dette er noe mer enn det staten i gjennomsnitt betaler for dagens tjeneste, men inkluderer betydelig strengere miljøkrav og fire nye skip.
  • Tilbudet til de reisende vil innebære fortsatt gjennomgående seilinger fra Bergen til Kirkenes. Aktørene vil kjøre strekningen på ulike dager.
  • Havila holder til i Fosnavåg på Sunnmøre, og eies av Sævik-familien. Styreleder Per Sævik er mest kjent som offshorereder.
  • Havila skal bygge fire nye skip som skal betjene rutene deres. De fire skipene vil være av et nyutviklede design fra Havyard Design AS, som er en del av Havyard Group ASA, som igjen er kontrollert av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding AS.
  • Kilder: Samferdselsdepartementet, Proff, NRK og E24
 

Resultatet av anbudet, hvis frist utløp 3. januar, ble lagt fram av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen klokka 14.00 fredag ettermiddag.

– Samferdselsdepartementet har bestemt at Kystruten Bergen – Kirkenes skal deles mellom to aktører. Hurtigruten får 7 av de 11 skipene, men skal likevel drive full helårssatsing på kysten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i et presseskriv 13.55.

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruta AS  Foto: Tom Benjaminsen

– Det har vært tøffe forhandlinger, og Samferdselsdepartementet har presset oss. Pris har trumfet mye. De fleste konkurrentene trakk seg før forhandlingene engang startet, fordi de ikke så Kystruten som lønnsom. Prisen, nye krav og oppdelingen av anbudet, vil få konsekvenser for driften vår. Nå skal vi bruke tid på å vurdere hva det vil innebære.

Får ikke ta med lokalpassasjerer

Når den nye anbudsperioden starter, vil Hurtigrutens tre største skip – MS "Trollfjord", MS "Midnatsol" og MS "Finnmarken" – seile rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes.

– De vil seile fra Bergen de dagene vi ikke har fått tilslag på i Kystrute-avtalen. Da vil vi dessverre ikke få lov til å ta med oss lokalpassasjerer, men vil fylle skipene med gjester fra hele verden. Vi er i dag den største operatøren i Arktis. Selv om vi vil operere færre skip i Kystruten Bergen - Kirkenes, vil vi ikke redusere aktiviteten vår hverken langs norskekysten eller i Arktis – snarere tvert imot, sier Skjeldam.

Regjeringen fornøyd

Tilbudet til de reisende vil innebære fortsatt gjennomgående seilinger fra Bergen til Kirkenes. Aktørene vil kjøre strekningen på ulike dager. I tiden frem til driftsstart 1.1.2021 skal aktørene jobbe med gode løsninger for reiseinformasjon og billettkjøp slik at tjenesten oppleves som enkel og effektiv for de reisende.

Om du seiler med Hurtigrutens eller med Havilas skip, avhenger altså av hvilken dag du skal reise.

– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt transporttilbud for folk i distriktene langs norskekysten. Nå fornyer vi kontraktene for kystruten. Vi vil fremover beholde dagens tilbud, med daglige avganger fra 34 havner hele året og med transport av både passasjerer og gods. Det ble utlyst tre delkontrakter med til sammen 11 ruter, og vi innstiller nå to aktører som vinnere til å levere tjenestene fra og med 2021. Hurtigruten skal operere syv skip, mens Havila kommer inn med fire nye skip, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

788 millioner kroner i året

Den totale kontraktsummen er på til sammen 788 millioner kroner i året. Dette er noe mer enn det staten i gjennomsnitt betaler for dagens tjeneste, men inkluderer betydelig strengere miljøkrav og fire nye skip.

– Regjeringen er opptatt av å stimulere til konkurranse for å oppnå et godt tjenestetilbud, som de reisende og staten ikke må betale mer for enn det som er nødvendig. Vi får to aktører som både må samarbeide og konkurrere, noe som gir de reisende mer å velge mellom, samtidig som det gir nye muligheter for lokalt næringsliv, sier Solvik-Olsen.

Havila Kystruten AS har fått tilslag på 4 skip. Kystrute-konkurranse. De fire skipene er nyutviklede design fra Havyard Design AS, som er en del av Havyard Group ASA, som igjen er kontrollert av Sævik-familiens holdingselskap Havila Holding AS.  Foto: Havila Shipping ASA

 

Ville ha hele ruta

Hurtigruta besluttet i fjor høst å legge inn bud på hele kystruten fra Bergen til Kirkenes, etter usikkerhet rundt om de kun ville legge inn bud på deler av strekningen.

Hurtigruten har drevet kystruten mellom Bergen og Kirkenes som i dag består av 34 havner langs hele kysten, siden starten i juli 1893.