Kontorsjef ved Institutt for informatikk ved UiT, Svein Tore Jensen, er fornøyd med resultatene.

– Det er selvfølgelig veldig stas for oss at vi har fått så god score og at studentene er fornøyde med kvaliteten, sier Jensen.

LES OGSÅ: Arkeologer lagde museumsutstilling av søppel og skrot

Derfor er vi best

Studentundersøkelsen er nasjonal, foregår hvert år og gjennomføres for NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen.

– Studentene gir sine studieprogram og fasiliteter karakter. De dømmer alt fra yrkesrelevans og læringsmiljø til innflytelse på studieinnhold og medbestemmelse, forklarer Jensen.

Til Teknamagasinet forteller han at kåringen skyldes at fagmiljøet har sterkt fokus på undervisning.

– Det tilbys emner der studentene får faglig krevende utfordringer som motiverer og stimulerer til egeninnsats. Studentene får praktiske øvinger med mye laboratoriearbeid, samt ferdighetstrening på industrirelevante problemstillinger. Innholdet i studieløpet er yrkesrelevant, noe som bidrar til inspirasjon og motivasjon.

Satsing pågår

Instituttet skal fortsette å styrke utdanningens relevans ved å videreutvikle emner, emneinnhold og øvingsopplegg. Nå igangsettes to nye studieretninger i det femårige masterprogrammet.

– I takt med digitaliseringen av samfunnet ser vi et kraftig økende behov for informatikk-kompetanse i helsesektoren. Studieretningen «helseteknologi» starter til høsten og skal være særlig rettet mot anvendelser innenfor helsesektoren. Studentene vil i større grad kunne samarbeide med helsevesenet for å skape systemer som løser oppgaver i denne sektoren, sier Jensen.

Sikre data

Instituttet skal også innføre studieretningen «datasikkerhet» som ifølge Jensen også henger sammen med digitaliseringen av samfunnet.

– Med større datamengder og ulike systemer overalt er det nødvendig å sikre at data ikke havner på avveie og at systemer som bygges er robuste. Denne sikkerhetsutfordringen påvirker også helsesektoren som har tilgang på svært sensitiv informasjon, sier Jensen.

Retningene er en utbygging av studiet som er ment å svare på samfunnsbehovene.