Tromsø Alpinpark har omsatt for mellom 100.000 og 150.000 kroner hver dag i påsken.

- Det har vært veldig bra i år. Vi har hatt et jevnt sig besøkende hver dag og god omsetning. Likevel har det ikke vært altfor mange folk her, slik at køene har blitt for lange. Det har vært litt sure miner grunnet venting, men sånn er det når det er fantastiske forhold i bakken, forteller daglig leder, Rune Kufaas.

Se bildeserie fra alpinparken (for abonnenter)

Flere besøk enn i fjor

Han opplyser at årets påske - rent besøksmessig - har vært bedre enn fjorårets. I tillegg har alpinparken sett et oppsving i inntektene fra utleie av utstyr.

- Forklaringen kan være at ferien kom litt senere i fjor, og at skisesongen derfor var litt mer på hell. Min teori er imidlertid at den høye skredfaren i terrenget gjør at folk heller velger å komme til oss. I tillegg har kanskje flere blitt hjemme i Tromsø som følge av stengte veier, legger han til.

Kufaas berømmer alpinparkens besøkende.

- Det er veldig få som har utfordret skjebnen ved å kjøre utenfor løypene der det er skredutsatt. De aller fleste har oppført seg helt eksemplarisk, sier han.

Større utgifter

Selv om omsetningen har økt sammenlignet med samme periode i fjor, har også utgiftene blitt større.

- Påsken har vært en stri turn for oss rent driftsmessig. Vi har vært nødt å ha folk på hele natten for å preppe løypene. Valigvis prepper vi på kveldstid, men siden det har kommet så mye snø om natta, har vi vært nødt til å starte rundt klokken 03.30. Det tar rundt fem-seks timer fra vi starter til løypene er klare. Røde dager og nattarbeid koster penger, sier Kufaas.

I tillegg opplyser han at lønnskostnadene generelt har vært høyere i år enn i fjor. Han ønsker ikke gå inn på regnskapstallene riktig ennå.

- Vi har hatt flere folk på for å øke servicegraden, samtidig som vi har produsert mer snø og tråkket mer på natten. Vi får se hva resultatet blir når vi stenger 28. april. Da gjør vi en oppsummering, sier han.