Ifølge næringslivsavisen E24 økte fiskesalget med i kjeden Kiwi med 12,9 prosent – målt i volum – i årets to første måneder. Coop melder om en økning på 7 prosent, Rema 1000 har registrert en økning på 27 prosent. Kiwis salg av fisk stagnerte i 2016 og falt i 2017. Nå ser det imidlertid bedre ut, og det er økt salg av laks som utgjør økningen.

– Laks står for 60 prosent av Kiwis fiskeomsetning, og nå kommer også vår vekst hovedsakelig fra laks, sier Arvin til E24.

– Vi selger mer fisk enn noen gang nå, legger hun til.

Kiwi er en del av Norgesgruppen som i har over 40 prosent markedsandel i dagligvarehandelen.

– Vi har tilbakelagt mange år med volumøkning i fiskesalget, men fikk en liten nedgang i 2017. Det kan jo bety at vi begynner å nå en topp. Det er krevende å endre nordmenns matvaner, og fortsatt ser vi at fisk ikke er førstevalget. Her må hele verktøykassen brukes om vi skal gjenskape den gode utviklingen. Vi gjør alt vi kan for å gjøre det. Og min magefølelse er at vi klarer det, sier konserndirektør for kommunikasjon Per Roskifte til E24.