Tromsø lufthavn opplever en gigantøkning i utenlandstrafikken

Har steget med over 45 prosent sammenliknet med i fjor.

TRAFIKKVEKST: Tromsø lufthavn Langnes har hatt en kraftig vekst i antall direktepassasjerer til og fra utlandet.  Foto: Ronald Johansen

nyheter

De tre første månedene i 2018 har vært eventyrlige for Tromsø lufthavn Langnes. Utenlandstrafikken har økt med over 45 prosent, sier flyplassjef Ivar Helsing Schrøen til iTromsø.

Tallene er ennå ikke offisielle eller kvalitetssikret, men som det ser ut nå har veksten i utenlandstrafikken vært formidabel.

Gode tall

FORNØYD: Flyplassjef Ivar Helsing Schrøen er godt fornøyd med de foreløpige tallene for utenlandstrafikk til og fra Tromsø. 

– I fjor reiste det i de tre første månedene cirka 42.000 passasjerer med våre direkteruter til og fra utlandet. I år er tilsvarende tall 61.000, sier Schrøen.

Flyplassjefen sier at det er flere grunner til økningen i trafikken.

Han trekker fram Wizz Airs direkterute til og fra Gdansk i Polen som en sterkt bidragende årsak. Det går i dag tre fly per uke mellom de to byene.

– Det ser ut som om det er mange polakker som jobber i Norge som bruker disse flyene, forklarer han.

Økt trafikk til og fra Polen

Det er dog stadig flere nordmenn som får opp øynene for Polen som turistland, og det bidrar også til trafikkøkningen.

– Ellers er det Lufthansa-ruta til og fra Tyskland som har fått en ekstra avgang per uke, og så har SAS fått sin nye Københavnrute, sier Schrøen.

I tillegg har både Finnair, Norwegian og SAS utenriksruter, og Arctic Airlink flyr til Oulu og Luleå flere ganger i uka.

Mange av de tilreisende lokkes til Tromsø av nordlys og andre vinteraktiviteter. Ifølge flyplassjefen merkes dette tydelig.

Utvider i 2021

POPULÆR: Wizz Airs direkterute mellom Gdansk og Tromsø er svært populær. 

– Det er ikke tvil om at den hektiske reiselivsvirksomheten under nordlyssesongen spiller inn og påvirker tallene, påpeker Schrøen.

Han sier videre at Tromsø lufthavn foreløpig klarer å håndtere trafikkveksten. Fra 2021 er det imidlertid tenkt at kapasiteten for å ta unna mer utenrikstrafikk skal bli bedre.

– Planen er at vi skal få en ny kombiterminal som både kan håndtere innenriks- og utenrikstrafikk, sier han.

Tallene for innenrikstrafikken er ennå ikke klare, men også her tror Schrøen at det vil være en økning.

– Det skal godt gjøres at vi ikke bikker to millioner passasjerer på årsbasis, sier han.