Legeparet bak skjønnhetsklinikken: – Her har vi gjort en kjempetabbe

UNN-overlege Mikhail Sovershaev, som driver Ansikta Medica sammen med samboeren Elena Egorina, angrer på russerabatten.

TABBE: Overlege ved UNN og skjønnhetsklinikkgründer Mikhail Sovershaev legger seg flat etter russerabatten. Foto: Ansikta Medica 

nyheter

Konfrontert med kritikken fra Nordisk Plastikkirurgisk Forening og Legeforeningen, opplyser Sovershaev at han i går kveld, på eget initiativ, leste gjennom markedsføringsforskriften igjen.

– Der står det at utformingen av annonser bør være akseptabel for et generelt publikum. Det kan selvfølgelig stilles spørsmål ved om markedsføringen vår ble utformet på en sånn måte. Det er noe vi har snakket mye om det siste døgnet.

Tenkte seg ikke om

Da samboerparet, som begge to opprinnelig kommer fra Russland, sto opp fredag morgen, snakket de mye om saken.

– Vi reflekterte mye og snakket om innholdet. Vi prøvde også å tenke på hvordan teksten kunne oppfattes som negativ eller krenkende, dersom vi plasserte teksten i en russisk kontekst. Du kan si vi har forhastet oss; her har vi begått en kjempetabbe, sier han.

Russepresident Even Grønbech-Hope: – Vi synes det er ganske drøyt

Sovershaev forklarer at de ikke tenkte over hvordan russerabatten ville oppfattes.

– Vår tankegang var at vi henvendte oss til myndige 18-åringer, og vi la til innstillinger slik at reklamen ikke ville vises til yngre mennesker på sosiale medier. Vi skulle kanskje ikke rettet oss mot russen, men heller skrevet at vi gir rabatt til personer mellom 18 og 21, for eksempel.

Alvorlig prat med UNN-ledelsen

Både Sovershaev og Egorina er overleger ved UNN og underviser ved UiT.

– Hva tenker du om at dette reklamestuntet kan reflektere negativt på UNN og UiT, i og med at dere er ansatt der?

– Det er klart det stiller våre arbeidsgivere i et negativt lys. Jeg tror det kommer til å bli en alvorlig kommunikasjon med ledelsen på enten mandag eller tirsdag, svarer han.

Det Sovershaev mener ikke har kommet fram skikkelig i medienes omtale av saken, er at mange av de unge som kommer til dem, ikke gjennomfører inngrep.

– Jeg tror jenter som har bestemt seg for å endre på utseendet, kommer til å gjøre det uansett. Vi prøver å overtale kundene våre fra å gjennomføre unødvendige inngrep. Og dersom det skal gjennomføres, så skal det gjøres på en skånsom og ansvarlig måte, sier han.