Nå må Tromsøbrua asfalteres igjen – for tredje året på rad

Asfalten på Tromsøbrua skulle holde til sommeren. Men allerede i april er den full av hull. Nå vurderer Statens vegvesen å reklamere på arbeidet.

REKLAMASJON: Knut Øvervoll er klar over at Tromsøbrua må asfalteres på nytt igjen, men mener det asfaltdekket som ble lagt i fjor burde holdt helt til sommeren. Han er nå i dialog med entreprenøren angående reklamasjon. Foto: Ronald Johansen  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

FLERE BILER: Ifølge prosjektleder Knut Øvervoll i Statens vegvesen gjør økt trafikk i Tromsø at asfalten slites fortere. Da må brua asfalteres på nytt årlig. Foto: Ronald Johansen  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

PLANLAGT: Prosjektleder Knut Øvervoll i Statens vegvesen forteller at en ny asfaltering allerede ett år etter forrige var planlagt. Foto: Håkon Steinmo 

nyheter

Prosjektleder Knut Øvervoll i Statens vegvesen sier at det gjennomføres en planlagt asfaltering i sommer, men at veidekket allerede nå er i mye dårligere forfatning enn forventet.

– V hadde håpet at asfalten skulle holde helt til neste asfaltering. At det nå er store huller allerede i april hadde vi ikke forventet, sier Øvervoll.

LES OGSÅ: Kjærligheten seirer over alt – selv Statens vegvesen

Han forteller at veivesenet nå er i dialog med entreprenøren.

– Asfalten var ment å holde helt til asfalteringen i sommer. Vi ser nå på om hvorvidt dette gir grunnlag for reklamasjon eller ikke.

Tromsøbrua en utfordring

Det er ikke vanlig for en vei å måtte asfalteres på nytt hvert eneste år. Øvervoll mener Tromsøbrua er ekstra utsatt.

– Brua er ganske spesiell. Den er så smal at alle kjører i samme spor hele tiden, som gjør at det fortere blir groper. Det er ikke sånn som ute på landeveien der bilene i mye større grad kjører i forskjellige spor, sier han og legger til:

ITROMSØ SKREV DETTE I 2016: I tre uker fremover vil Tromsøbrua kun være åpen tre timer om dagen (for abonnenter)

– Det er også veldig mange som kjører med piggdekk i Tromsø. Selv på vinteren er asfalten på brua bar, og da sliter piggdekkene den bort ekstra fort. Spesielt nå de siste årene når Tromsøysundtunnelen har vært stengt, og trafikken generelt har økt i Tromsø, må brua asfalteres på nytt igjen årlig. Det er bare å forvente.

Forsker på bedre asfalt

Ifølge Øvervoll er det enda en utfordring ved Tromsøbrua.

ITROMSØ SKREV DETTE I 2017: Nattestenger brua for å legge ny asfalt

– Det forskes hele tiden på nye løsninger typer asfalt som skal være sterkere, men når det kommer til asfalt handler det mye om kvaliteten på steinen vi bruker. Jo bedre stein man bruker, jo større hull eller mellomrom blir det inni asfalten, som kan slippe gjennom vann og salt. På brua er vi avhengig av en tettere asfalt som ikke slipper vann inn til betongen som ligger under. Det tåler den nemlig ikke.

– Kan dere ikke bare legge et tykkere lag med asfalt?

– Vi må tenke på hva brua tåler av vekt. For det andre er det sporene i asfalten som er farlig trafikkmessig. Et tjukkere lag asfalt ville bare ført til dypere spor, ikke at asfalten ville vart lengre, avslutter han.