Ni av Hurtigrutens skip skal gå på batteri istedenfor diesel

Hurtigruta setter i gang en miljøoppgradering der de bytter ut diesel med gass og batteripakker.

Miljøoppdatering: Hurtigruten setter i gang oppdatering der 9 skip skal få gassmotorer og batteripakker og på denne måten bli mer miljøvennlige. FOTO: Hurtigruten 

nyheter

Kommunikasjonsdirektør i Det Norske Veritas, Per Wiggo Richardsen, forklarer til iTromsø at denne oppgraderingen vil være betydningsfull for Tromsø.

– Tromsø er en av havnene hvor skipstrafikken har en betydelig negativ påvirkning på luftkvalitet og er rangert på sjetteplass av alle norske havner dersom en måler forbruk av olje fra skipene som legger til i byens havn, sier Richardsen og henviser til en undersøkelse utført i 2017 av tidligere Norske Veritas, nå DNV GL for Enowa.

Les også: Dronningen skal smykke ut Hurtigrutens nye hybridskip

– Sannsynlig de mest miljøvennlige i verden

Kystrute-avtalen har nå nye, mer miljøvennlige krav for hvordan skipsutstyr skal være.

– Grunnen til oppgraderingen er at vi seiler i noen av de mest sårbare landskapene i verden og derfor er det viktig at vi er langt fremme i miljøteknologi og grønn tenking, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Rune Thomas Ege.

Hurtigruten skal oppgradere ni av 14 skip, men hvilke skip det blir, er enda usikkert.

– Av 14 skip skal man nå bygge om ni skip med gassmotorer og batteripakker. Vi skal satse videre og i 2021 vil elleve av Hurtigrutens skip seile med batteripakker. Da blir vi sannsynligvis de mest miljøvennlige skipene i verden, forteller Ege.

Les også: Hurtigruten får kun deler av kystruten

– Positiv effekt

– Konkurransen som vi møter hver dag blir bare hardere og hardere. Konkurransen vil vi få mer av generelt, men vi er ikke bekymret. Vi får gode tilbakemeldinger fra gjestene, og med den nye teknologien blir vi også å imøtekomme de nye miljøkravene tilstrekkelig, sier Ege.

Erstatningen av diesel med gassmotorer og batteripakker vil for sjøfartsnasjonen Norge være positivt.

– At Hurtigruten planlegger å bytte ut dieseldrevne motorer til motorer drevet av flytende naturgass vil ha en positiv effekt på luftkvaliteten i alle havnene Hurtigruten anløper. Jeg synes de er innovative og at de tar i bruk teknologi som skaper forbedringer, sier Richardsen.

Les også: Hurtigrutens nyeste skip blir ikke ferdig i tide – flere tusen gjester berørt