– Gode lærere med solid og oppdatert kunnskap er nøkkelen til at elevene skal lære mer. Om lag 20.000 lærere har allerede gjennomført videreutdanningen, og nå får rekordmange nye lærere muligheten. Denne satsingen gjør gode lærere enda bedre, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Fordypning i matte, norsk og engelsk

Svært mange lærere trenger videreutdanning innen 2025. Da må de som underviser i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk i barneskolen ha minimum 30 studiepoeng. De som underviser i ungdomsskolen må ha minimum 60 studiepoeng i de samme fagene.

For å nå dette målet, har Utdanningsdirektoratet innvilget alle søknader fra lærere som ønsket videreutdanning i de prioriterte fagene matematikk, norsk og engelsk. Totalt var det 431 lærere som søkte om videreutdanning. Avslag kan skyldes skoleeiers prioriteringer, kapasitet og behov.

LES DEBATTINNLEGGET: Vi har alle hatt en lærer som har betydd mye for oss. Du kan bli den læreren

Økning i flere Troms-kommuner

I Troms innebærer det en stor økning. Sammenlignet med i fjor er økningen på 29 prosent. Om man ser tilbake på 2014, er det dobbelt så mange som får videreutdanning i år. I Troms er økningen størst i Bardu, med hele 100 prosent flere som får videreutdanning.

Mange kommuner i fylket har stor økning det siste året. Blant disse:

  • Bardu kommune øker fra 4 lærere i fjor til 8 i år (100 prosent)

  • Lyngen kommune øker fra 9 lærere i fjor til 14 i år (56 prosent)

  • Målselv kommune øker fra 12 lærere i fjor til 18 i år (50 prosent)

  • Harstad kommune øker fra 19 lærere i fjor til 28 i år (47 prosent)

  • Tromsø kommune øker fra 67 lærere i fjor til 72 lærere i år (7 prosent)

Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

– Vi ser at satsingen virker. Jeg er glad for at lærerne benytter seg av tilbudet, og at tallene også viser at mange kommuner har prioritert å gi lærerne sine videreutdanning. Det håper jeg kommunene vil fortsette med i årene som kommer. Vi ligger godt an til å oppfylle kompetansekravene innen 2025, sier Sanner.