Denne veien kan kåres til «Norges verste veg»

Beboerne håper dette bidrar til å sette søkelyset på veisituasjonen i bygda.

Denne traileren sto fast ved fylkesvei 57 i februar i fjor.   Foto: iTromsø-tipser

nyheter

NRK kårer i disse dager Norges verste vei.

Fram til midnatt, søndag, kan du være med å stemme frem hvilken norsk vei du mener er verst. En av de ti finalistene er Fylkesvei 57, Tromvik til Grøtfjord. Mellom Tromvik og Grøtfjord er det 14,4 kilometer, fylkesvegen er totalt 31,5 kilometer og får fra Tromvik til Henrikvik.

Denne veien er en av ti som ble plukket ut etter at det ble sendt inn over 3.000 forslag til NRK.

Du kan stemme på veien her.

Blant de forslagene fikk en jury i oppgave å velge ut finalistene av de 25 mest inmeldte innleggene. Juryen har bestått av Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk, Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund og Stig Skjøstad i NAF. Juryen sier følgende om veien:

Vegen er ei viktig transportåre for næringslivet og trafikkerast av mange vogntog med fisk på veg til marknaden. Vegen er elles ein viktig veg for regionen. Smal vegbane som er i dårleg stand.

Fylkesvei 57 til Tromvik kan kåres til Norges verste vei. Kreditering: Norgeskart


Går utover næring og folk

Veien ble bygget på 60-tallet. Den er smal og uoversiktlig med dårlig fremkommelighet. Veien preges av en rekke rasutsatte strekninger og blir i vinterhalvåret stengt hyppig på grunn av det. Tilstanden på veien er svært utfordrende for næringslivet, da spesielt Fiskebruket i Tromvik, Norwegian Seafoods, som de siste årene tapt flere millioner fordi veien stadig stenges. I tillegg preger den hverdagen til innbyggerne i bygda Tromvik, som har dette som eneste vei.

GLAD FOR NOMINASJONEN: Anne Fyhn, leder for utviklingslaget i Tromvik er glad de er nominert til "prisen" for Norges verste vei.   Foto: Tom Benjaminsen

– Dette er en veldig, veldig bra ting for oss. Det setter søkelyset på hvor ille den veien er. I tillegg er det bra at kåringen har et samfunnsøkonomisk perspektiv. Det finnes fylkeveier som er dårligere i seg selv, men effekten av denne veien er svært stor og går utover både næringsliv og beboere, sier Anne Fyhn, leder i Tromvik utviklingslag til iTromsø.

I tillegg til den negative effekten veitilstanden har på fiskebruket trekker Fyhn fram behovene til de som er bosatt i Tromvik.

– Hjemmetjenestene som følger sine HMS-regler kvier seg for å kjøre til pleietrengende eldre og det er ofte utfordrende for barna som skal til og fra skolen. Turismeperspektivet er også viktig å trekke frem, dette er en av de viktigste utfartsårene for nordlysturisme og tromsøfolk pleier ofte å dra hit på tur.

Mindre skredfare

Fyhn ville heller hatt en alternativ vei som var dobbelt så lang enn den veien som er i dag.

– Her om dagen skulle vi kjøre ut med en fryseboks på hengeren vår. Vi kunne ikke kjøre raskere enn 30 kilometer i timen for å unngå at fryseboken skulle hoppe ut av hengeren.

Det er en kjent sak at Tromvik ofte isoleres på grunn skred. I år har de derimot hatt flaks.

– Vi lever på værgudenes nåde. I år har det heldigvis vært to måneder med bart føre. Det var ikke før i påsken at vi fikk den skredfaren vi vanligvis kjenner til, sier Fyhn.

Mobilserer for seier

Nå har hun og de andre i bygda mobilisert det de kan for at Tromvik skal stikke av med seieren.

– Vi håper jo at så mange som mulig vil stemme. Dette er er jo Troms fylkes sin kandidat. Hvor store sjanser vi har, vet jeg ikke siden det bor flere folk sørpå, men bare det å bli nominert er bra for at folk skal få øynene opp for veitilstanden her, sier Fyhn.