I dag er siste frist for å skifte dekk

Mandag 30. april må bilistene i Troms, Finnmark og Nordland skifte ut piggdekkene med sommerdekk, ellers kan det bli 500 kroner i gebyr.

PIGG AV: Nå er det på tide å skifte fra pigg- til sommerdekk, ellers kan det bli 500 kroner i gebyr.  Foto: Ronald Johansen

nyheter

Mens bilistene sørpå allerede har skiftet piggdekkene ut med sommerdekk, har folk i nord kunne fortsette å kjøre med piggdekk, inntil nå.

1. mai er fristen for å ta av piggdekkene på bilene i Nord-Norge. Bilister som kjører med piggdekk utenom vintersesongen og uten at føret krever det, risikerer 500 kroner i gebyr.

Bilistens ansvar

I en pressemelding viser Tryg Forsikring til at meteorologene melder mer vårluft i nord denne uka, og at det derfor trolig vil være trygt å skifte til sommerdekk mange steder i Nord-Norge.

LES OGSÅ: Tromsø holder seg i rødsonen de neste dagene

Bilister i hele landet kan likevel kjøre med piggdekk der det kan være nødvendig. Kravet om tilstrekkelig veigrep veier tyngre enn fristene for når piggdekk kan brukes, heter det i pressemeldingen.

– Det kan fremdeles være fare for kuldegrader og frost om natta enkelte steder, ikke minst i høyden. Det er uansett bilføreren sitt ansvar å sko seg etter forholdene, og vi vet jo at man kan oppleve vinterlige forhold selv i mai måned i noen områder av landet, ikke minst i nord, sier Jeanett Tennefoss, bilskadedirektør i Tryg Forsikring i pressemeldingen.

Piggfrie vinterdekk

Det er ingen frister knyttet til bruk av piggfrie vinterdekk, og mange kjører på slike til tross for at veiene er bare og sommeren står for døren. Det kan få konsekvenser.

– Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep enn sommerdekk, ikke minst på våt veibane. Selv på tørr veibane vil bremselengden være betraktelig lengre med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk. Det kan bli fatalt dersom du må bråbremse, sier Tennefoss.

LES OGSÅ: Nå må Tromsøbrua asfalteres igjen – for tredje året på rad

Ikke helårsdekk

Forsikringsselskapet viser til at piggfrie vinterdekk har en mykere type gummi enn sommerdekk. Resultatet er at bilføreren risikerer ustabilitet, lengre bremsestrekning og langt dårligere drenering av regnvann. På våt veibane risikerer bilister å få vannplaning ved lavere hastighet enn med sommerdekk.

– Mange kjører med piggfrie vinterdekk som om de var helårsdekk. Men da overser man farene med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Den ekstra bremselengden kan bli utslagsgivende og forårsake sammenstøt, skade og død ved en kritisk oppbremsing, sier hun.

Dybde og dekktrykk

I forbindelse med omlegging fra piggdekk til sommerdekk anbefaler Tryg Forsikring å sjekke at hjulene er montert korrekt og å ettertrekke hjulboltene etter å ha kjørt noen kilometer.

Mønsterdybden på sommerdekkene er også viktig å sjekke. Veitrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter på sommerdekk, men Tryg anbefaler en mønsterdybde på tre millimeter. Sjekk av sommerdekkenes dekktrykk er også å anbefale.

LES OGSÅ: Nå satser han på god, gammeldags bensinstasjon (for abonnenter)