Politiet advarer:

Bedrifter og foreninger er forsøkt lurt til å overføre penger

Troms politidistrikt har i det siste mottatt flere anmeldelser om direktørsvindel.

Næringslivskontakt i politiet, Merethe Samuelsen, advarer om svindelforsøk.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

Direktørsvindel kjennetegnes ved at personer som utgir seg for å være i bedriftens ledelse, tar kontakt med en underordnet i selskapet og manipulerer vedkommende til å foreta urettmessige transaksjoner.

Troms politidistrikt har i det siste mottatt flere slike anmeldelser, melder de i en pressemelding.

– Anmeldelsene vi har mottatt nå er fra virksomheter som har avslørt svindelforsøket før de har overført penger, men vi har også tidligere saker hvor penger er overført før bedrageriet er avslørt, sier næringslivskontakt Merethe Samuelsen i Troms politidistrikt i pressemeldingen.

Topper seg i ferieperioder

Bare i løpet av noen dager har Troms-politiet mottatt tre anmeldelser. Det gjorde at de nå går ut med en advarsel, for å gjøre næringsliv og foreninger oppmerksom på problemet.

Politiet ser ofte at slike forsøk på svindel topper seg rundt lengre friperioder, som sommerferien eller de mange fridagene i mai.

– Tendensen ser ut til å være at de som står bak antar at ledelsen er borte, sier Samuelsen til iTromsø.

De anmeldte tilfellene er eposter som er sendt, tilsynelatende fra en i ledelsen, der de ber noen om å gjøre en hasteoverføring til utlandet.

– De spør om tilgjengeligheten til den som er økonomiansvarlig, fordi det er behov for en hastebetaling. Deretter sier de at man må ta kontakt for mer informasjon. Det virker altså som om de fisker litt. Dette er en ny trend. Tidligere var det mer direkte henvendelser med fakturainformasjon, sier Samuelsen.

– Ha gode rutiner

Overfor iTromsø presiserer Samuelsen at dette er utfordrende saker å etterforske.

– Det er ofte organisert kriminalitet, som begås over nett fra utlandet. Om man blir lurt, går pengene til utlandet, og overføres fra land til land. Det er ikke ofte vi klarer å få tak i bakmenn på dette, sier hun.

De anmeldte tilfellene er - heldigvis - kun forsøk på svindel. De som har mottatt epostene har luktet lunta.

– De har vært oppvakte, og det er bra. Det er variabelt hvor lett det er å gjennomskue denne svindelen, fordi det blir mer og mer profesjonelt. Det er ikke bare Google Translate-norsk. Om man ikke studerer detaljene, kan det være vanskelig å se forskjell.

Samuelsen oppfordrer nå bedrifter og foreninger til å være mer nøye med rutiner, slik at man slipper å bli lurt.

– Hvis man er uheldig, må man ringe banken. Vi ønsker også å få inn anmeldelser på alle saker, for å synliggjøre denne kriminaliteten, og vise at det er et problem.


Gode råd, hentet fra www.nettvett.no:

  • Les e-post hvor det anmodes om overføring av penger to ganger.
  • Ledelsen bør informere sine økonomimedarbeidere på forhånd, hvis de vet at det kan være aktuelt med raske pengeoverføringer i tiden som kommer.
  • Hvis du som økonomimedarbeider mottar e-post fra sjefen om å overføre penger, så send sjefen en SMS hvor du ber om at overføringen bekreftes.
  • Dersom transaksjonen gjennomføres, ring banken med en gang for å varsle om hendelsen.
  • Anmeld saken til politiet.