Advokat om ambulansefly-krisen: – Dårlig planlegging

Mener det ikke ble sikret god nok overgang.

LUFTTRANSPORT: Neste sommer skal ikke lenger Lufttransport AS ha hånd om luftambulansetjenesten. En rekke piloter har derfor forlatt selskapet, noe som har ført til problemer med å opprettholde beredskapsnivået.   Foto: Tom Benjaminsen

nyheter

Tre av fem ambulansefly i Nord-Norge står fortsatt på bakken.

Det hele har bakgrunn i at en rekke piloter og flyteknikkere i Lufttransport AS – som leverer ambulansetjenester til det offentlige fram til neste sommer – har meldt seg som ikke kapable til å fly.

Bakgrunnen for dette er at jobben til flere av dagens drøyt 100 ambulanseflypiloter kan stå i fare, når det nye selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance tar over driften fra juli 2019, etter at de vant ambudsrunden.

– Dårlig planlegging

Mandag kveld kom det fram etter et ekstraordinært styremøte i Luftambulansetjenesten HF, som er ansvarlig for for all luftambulanse i Norge, at de innfører strakstiltak for å styrke beredskapen til ambulanseflyene.

I tillegg melder Marianne Telle, styreleder i Helse Nord, seg innhabil i saken.

Marianne Dragstein, advokat og medlem i klagenemnda for offentlige anskaffelser, kommenterte tirsdag morgen saken under Nyhetsmorgen på NRK. Her forklarer hun hva hun tror er årsakene til problemene som har oppstått i kjølvannet av at tjenestene som ble lagt ut på anbud.

– Jeg tror det skyldes dårlig planlegging. Det er viktig i planleggingsfasen å foreta risikovurderinger. Finne ut hva som er kritisk i kontrakten, og i dette tilfellet er det blant annet ansatte som er en kritisk faktor. Når man skal over til en ny operatør så er det alltid en mulighet for at den nye operatøren ikke har like gode vilkår, og at de ansatte ikke vil være med. Derfor må man, i konkurransegrunnlaget, ha bestemmelser om dette som sikrer at man får en god overgang, sier Dragstein til NRK.

Dragstein mener det burde vært satt krav om virksomhetsoverdragelse, som innebærer at de ansatte følger med over i det nye selskapet. I tillegg til å ha mer detaljerte kontraktsbestemmeler om hvordan dette skulle gjøres.

Legger ansvaret på det offentlige

Videre uttalte advokaten at det ofte kan svikte i planleggingsfasen, på grunn av for dårlig tid og kompetanse, i tillegg til at søkelyset i stor grad er på pris. Ansvaret mener hun, ligger hos det offentlige. 

– Man trenger en sammensatt kompetanse for å gjennomføre en slik konkurranse. Man trenger god kompetanse på fagfeltet, på kontrakt og på offentlige anskaffelser.

Hun mener problemet i seg selv ikke er at tjenesten ble lagt ut på anbud.

– Dette her dreier seg ikke om det valget, men måten man gjør det på. Alle tjenester kan legges ut på anbud så lenge man gjør en grundig jobb i forkant.