Under sosialminister Tove Strand Gerhardsen (Ap) ble det etablert en nasjonal luftambulansetjeneste i 1988. Siden den gang har den operative delen av tjenesten vært lyst ut på anbud tre ganger. Ingen av gangene med krav om virksomhetsoverdragelse.

– Hvorfor gikk det galt denne gangen?

– Det er det Luftambulansetjenesten, hvor vi er deleier, som må svare på. Det er ikke vårt ansvar å følge opp anbud, svarer fungerende styreleder i Helse Nord, Inger Lise Strøm.

iTromsø møter henne mandag ettermiddag, etter det ekstraordinære styremøtet i Breivika.

– Det er ikke deres ansvar, selv når det går utover pasientsikkerheten i landsdelen?

– Får vi ikke levert den tjenesten vi har betalt for, må vi følge opp. Ja, det er klart, sier Strøm.

– Vi vet rett og slett ikke

Luftambulansetjenesten har så langt ikke svart på iTromsøs henvendelse.

Selv om den fungerende styrelederen holder seg til generelle formuleringer, er administrerende direktør i Helse Nord, Lars Vorland, klar på at Helse Nord og Luftambulansetjenesten må forsøke å finne ut hva som sviktet – og når.

– Hva skjedde? Det er et veldig godt spørsmål. Vi vet rett og slett ikke ennå. Vi må få litt ro i saken før vi kan begynne å undersøke dette, forteller han.

Forespeilet beredskapskrise

Ifølge en risikoanalyse utarbeidet av Lufttransport FW AS, som ble presentert to uker før forhandlingsbruddet, ble det forespeilet at pilotene ville meldes «unfit for flight».

Lufttransport mente at forhandlingene, uansett resultat, ville påvirke pilotene negativt.

Ifølge Helse Nord ble risikoanalysen etterspurt flere ganger, men ble ikke oversendt Luftambulansetjenesten før 2. mai. Da var allerede flere fly satt på bakken.

– Ikke gjort noe ulovlig

Thomas Benson, arbeidsrettsekspert og advokat, beskriver overfor NRK Nordland dette som en ulovlig aksjon.

Administrerende direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport avviser på sin side på det at selskapet har gjort noe ulovlig.

– Det vi tenker på er utelukkende flysikkerhetstiltak, og det regelverket som vi må forholde oss til. Det viktigste for oss er at ingen fly går i bakken, ser han til NRK.

Lufttransport ansvarlig

Vorland ønsker ikke å svare på om han mener pasientene i landsdelen har blitt ofre i en lønnskamp.

– Det jeg kan si er at Lufttransport er ansvarlige for å levere god beredskap ut kontraktperioden. Dette er ikke Babcocks feil, slik jeg oppfatter at mange mener. De har forholdt seg til næringslivets regler, og har ikke gjort annet i saken enn å bistå oss på svært kort varsel, sier han.

SØKER LIKEVEL SVAR: Administrerende direktør, Lars Vorland, medgir at Helse Nord på nåværende tidspunkt ikke vet hva som forårsaket beredskapskrisen. Han vil imidlertid søke svar.

Advarer mot avtalebrudd

– Hva tenker du om politikernes engasjement i ambulanseflykrisen?

– Det skal jeg ikke mene så mye om. Jeg vil imidlertid på det sterkeste fraråde å terminere kontrakten med Babcock.

Ifølge Helse Nord er det svært sannsynlig at de kan bli utsatt for et betydelig søksmål fra Babcock dersom kontrakten brytes.

– I tillegg medfører den nye kontrakten et betydelig kvalitetsløft for tjenesten, sier Vorland.

Ved en annullering må luftambulansetjenesten enten forlenge kontrakten med Lufttransport ulovlig, eller gjennomføre en hasteanskaffelse med de følger det måtte få for kvalitet og kostnader på tilbudet.