Siden før påske har det vært trøbbel med hurtigbåtene «Kistefjell» og «Fløyfjell». Trøbbelet med hurtigbåtene startet 16. mars da det ble oppdaget tekniske problemer knyttet til et av propellbladene til MS Kistefjell, som er en av de tre båtene som betjener ruten mellom Tromsø og Harstad.

En knapp uke senere gikk MS «Fløyfjell» på et isflak i Gisundet, hvor den også pådro seg skader på propell. Kistefjell ble da utstyrt med en renovert propell og satt tilbake i trafikk 8. april. Reservedelen takket for seg fredag 20. april, og dermed var det kun MS Sollifjell som betjente linjen som normalt.

I tillegg ble MS «Jernøy» og MS «Lovund Express» fra Sandnessund satt inn som erstatning.

Tirsdag denne uken var «Kistefjell» og «Fløyfjell» i tilbake i normal drift.

– Vi har byttet ut propellene og båtene fungerer nå som normalt, sier Kurt Bones, daglig leder i Troms fylkestrafikk.

Reservefartøy

Ifølge Bones har Troms fylkestrafikk unne drifte rutene som normalt, selv om to av båtene har vært på reparasjon.

– Når vi har hatt ekstra fartøy så har vi hatt bra med kapasitet, så det har gått helt fint, sier Bones. I tillegg har vi brukt reservefartøy som har tatt unna.

Ekstraavgang

Onsdag 16. mai blir det satt opp ekstra hurtigbåtavgang fra Tromsø klokka 19.30 til Finnsnes, med retur fra Finnsnes 20.50 til Tromsø.

– Dette pleier vi å gjøre når det er langhelg og slikt, det er «Fløyfjell» som tar denne ekstraavgangen, sier Bones.