Lufttransport bekymret for Luftambulansens fremtid: – Vi kjemper som løver

Lufttransport-sjefen Frank Wilhelmsen fortalte Stortingets helsepolitikere at han vil kjempe for å opprettholde beredskapen, men antydet også en stor risiko for at selskapet kan gå konkurs.

FRYKTER KOLLAPS: Frank Wilhelmsen er sjef for Lufttransport. Torsdag ettermiddag var han på høring i Stortinget.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

– Vi kan skylde på hvem vi vil. Men det betyr ikke så mye nå. Gjør vi ikke noe nå, har vi snart ingen tjeneste, og da vil det gå ut over liv og helse, sa Lufttransport-sjefen til VG.

Han fortalte om et varsel fra helseforetaket Luftambulansetjenesten om at selskapet som nå driver ambulanseflyene, kan få et krav om erstatning for den økte beredskapen som ble satt i gang for en måned siden.


Selskapet har også ekstra kostnader med å lære opp nye piloter etter de 13 som har sagt opp:

– Om vi ikke kan betale løpende lønn, kan konsekvensen bli at selskapet må innstille virksomheten, Det har vi sett, og vi har advart. Men vi vil kjempe som løver for å fortsette driften, sa Wilhelmsen i Stortingets høring om luftambulansekrisen torsdag ettermiddag.

I dag behandles representantforslag fra Rødts stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes om å annullere anbud med selskapet Babcock, forlenge avtalen med Lufttransport og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt.

Ap, Sp og SV har signalisert støtte til forslaget om å annullere kontrakten.

KrF har fremdeles ikke bestemt seg. Venstre, Høyre og Frp er imot.


Dette er luftambulansesaken
  • Anbud for luftambulansetjenesten ble utlyst i november 2016. Anslått pris er 2,2 milliarder kroner, og det legges ikke krav om virksomhetsoverdragelse i anbudet.
  • Vinteren/våren 2017 kommer det inn totalt fire tilbud, to fra dagens operatør, Lufttransport ASA, og to fra britisk-svenske Babcock Scandinavian AirAmbulance.
  • Alle tilbudene scoret likt på krav til kompetanse, mens Lufttransport sitt krav scoret litt høyere på øvrige krav. Babcocks tilbud var billigere enn Lufttransports beste tilbud, noe som utgjør omtrent 47 millioner kroner i året.
  • I mai 2017 vedtar styret i Helse Nord at de kan økte rammen til 2,6 milliarder kroner, og i juni samme år blir det klart at Lufttransport, som har vært operatør i 25 år, mister oppdraget til Babcock, som blir tildelt kontrakt fra 1. juli 2019. Den er av seks års varighet, og har en verdi på nesten 2,6 milliarder kroner.
  • I kontrakten heter det at det skal driftes åtte kortbanefly og ett langdistansefly. Ett av kortbaneflyene skal ha base i Tromsø. Tre skal ha base i Finnmark, to i Nordland, ett i Ålesund og ett på Gardermoen. Langdistanseflyet skal også være stasjonert på Gardermoen.
  • Babcock har forhandlet med flygerne som i dag jobber for Lufttransport om å få til kollektiv overføring av pilotene, men det ble i slutten av april i år brudd. Flygerne og helsepersonell har vært kritiske til at det ikke ble satt krav om virksomhetsoverdragelse. De må dermed søke på sin egen jobb når Babcock tar over.
  • Flygerne meldte seg ikke «fit for flight», noe som førte til at flere ambulansefly ble satt på bakken. De frykter lavere lønn, og dårligere pensjonsordninger.
  • Flyteknikerne så også ut til å miste jobben, da det ble kjent at Babcock ville flytte det tekniske vedlikeholdet av flyene til Sverige. 14. mai snudde Babcock i saken. Vedlikeholdet skal fortsatt utføres i Tromsø, som i dag.
  • Styreleder i Helse Nord RHF, Marianne Telle, er administrerende direktør for Bedriftskompetanse AS, som rekrutterer personell for Babcock. Hun melder seg inhabil i saken 7. mai. Én uke senere trekker hun seg fra stillingen. Også forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) erklærer seg inhabil, da hans ektefelle Hilde Sjurelv er ansatt i Babcock.
  • Mai 2017: Opposisjonspartiene Ap, Sp, SV og Rødt krever at regjeringen bryter kontrakten med Babcock.
  • Helse Nord frykter betydelig søksmål fra Babcock dersom kontrakten brytes.
  • Rødt leverer representantforslag om å kaste kontrakten med Babcock. De vil også ha offentlig drift av ambulansetjenesten.
  • Torsdag 24. mai er det åpen høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, om forslaget fra Rødts stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes.
  • I slutten av mai, mer enn ett år før Babcock overtar, har 13 ambulanseflypiloter, deriblant sju kapteiner, sagt opp jobben sin i Lufttransport.
  • Fredag 1. juni tok Norsk Luftambulanse AS over for Lufttransport som operatør for helikopterbasene i Tromsø, Ålesund go Brønnøysund
  • 4. juni: Helse Nord har levert rapport med skisserte mulige tiltak for å unngå ny luftambulansekrise.
  • Kilder: Luftambulanse.no, iTromsø.no, VG.no, NRK.no
 

Babcock: - Foran skjema

– Våre nye fly er i produksjon og vi er foran skjema når det kommer til å utdanne piloter. Vi har også etablert et godt samarbeid med Avinor, sier daglig leder i Babcock, Marius Hansen.

Han forteller at Babcock ønsker å gi alle pilotene i Lufttransport AS fast jobb. Videre har selskapet fått 500 søknader fra andre piloter, og plukket ut 242 attraktive søkere. Så langt har Babcock hatt over 60 piloter inne til intervju, sier Hansen.

– Vi er helt sikre på at vi vil være fullt operative med et godt kompetente mannskap når vi tar over tjenesten i juli 2019. Anbudsrunden stilte nye og strengere krav enn dagens ordning, som vil øke kvaliteten på tjenesten.

– Vi har allerede rekruttert flere nøkkelpersoner med lang erfaring fra tjenesten i Norge, sier operativ leder i Babcock, Hans Andersen.

Babcock har et fly i beredskap i Norge fra mandag-fredag i dag, men kan sette inn flere fly, sier grunder Henry Hansen. Etter planen skal flyet stå i beredskap ut mai, men denne avtalen kan forlenges.

LES OGSÅ: UNN-representanter med kraftig kritikk i ambulanseflysaken

NHO: Ikke annuller kontrakten

Øystein Dørum, sjefsøkonom i NHO, advarer Stortinget mot å annullere kontrakten med Babcock:

– Det er lett å forstå at Stortinget engasjerer seg i en sak som handler om liv og helse. Men å annullere kontrakten løser ikke dagens krise. Derfor bør ikke representantforslaget vedtas av Stortinget, sier Dørum.

– Hvis staten skal overta luftambulansetjenesten, må de bygge opp ressurser og erfaring til å håndtere dette. Det vil være tidkrevende. Derfor advarer jeg Stortinget mot å annullere kontrakten. Hvis Stortinget bryter inn i en konkret forhandlingsprosesser bryter også Stortinget med prinsippene om anbudsprosesser, som de selv har vedtatt. Det vil føre til erstatningsansvar og økonomiske konsekvenser. Loven er vedtatt av en grunn, la den virke.