Det er nye regler for EU-kontroll som gjennomføres neste år. Hvert år skal to millioner norske biler gjennom EU-kontroll, der omtrent en tredel av disse er etterkontroller.

1 for januar, 2 for februar

I dag er ordninga sånn at det er det siste sifferet som bestemmer hvilken måned EU-kontrollen må gjennomføres i. Altså, om ditt registreringsnummer slutter på 1, skal bilen på kontroll i januar, 2 for februar og så videre. Skilt med 0 skal på kontroll i oktober.

– Fra februar vil kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt. For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen i en pressemelding.

Traktorer må på EU-kontroll

Den nye ordningen vil fases inn etter hvert som kjøretøyene er til kontroll.

– Det er ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar. Den fristen du har gjelder til det gjennomføres en ny kontroll, forklarer Harsem.

Kontrollintervallene forblir de samme som i dag, det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7.500 kilo skal inn hvert år.

I tillegg kommer det krav om kontroll av traktorer med hastighet over 40 kilometer i timen, med virkning fra 2021.

– Disse traktorene skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år. Reglene gjelder traktorer som hovedsakelig brukes til transport eller arbeid på offentlig vei. Har du traktor som bare brukes på offentlig vei i egentransport i primærnæring, kan du få unntak fra kravet om kontroll, sier Harsem.

Hver enkelt kontrollør må ha egen opplæring

Det blir også nye krav om en egen opplæring for de som utfører EU-kontrollen.

– I dag er det bare krav til virksomheten som utfører kontrollen, men nå blir det krav om opplæring og personlig godkjenning av nye kontrollører og tekniske ledere. Målet er bedre, likere og mer trafikksikre kontroller, sier Harsem.

For de som allerede jobber som kontrollører og tekniske ledere i dag, vil det bli en egen overgangsordning.