To av Norges største mediekonsern, Polaris Media, som blant annet eier iTromsø, og Amedia blir eiere i Faktisk.no. Det melder Faktisk.no i en pressemelding fredag ettermiddag.

Det er VG, Dagbladet, NRK og TV 2 som står bak prosjektet Faktisk.no, som ble lansert som et eget ideelt selskap og uavhengig redaksjon i juli i fjor. Faktisk.no jobber med faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet, og skal også avdekke og forhindre spredning av oppdiktede meldinger som utgir seg for å være ekte nyheter.

Er til stede over hele landet

Polaris Media og Amedia går inn som likeverdige eiere sammen med de fire andre.

– Faktisk.no bidrar betydelig til hygienen i den norske offentligheten i en tid hvor denne er utsatt. Vi er imponert over hva man har fått til på kort tid, og tror samtidig vår naturlige tilslutning kan bidra til å styrke prosjektet gjennom vår dype og sterke tilstedeværelse over hele Norge, sier konserndirektør Anders Opdahl i Amedia i pressemeldingen.

Han mener at det er viktig at mediebransjen samarbeider der det er mulig, og konkurrerer når det er riktig.

– Det brede faktisk.no-samarbeidet indikerer at vi greier det første. Og det brede nyhetstilbudet i Norge taler for seg selv, sier Opdahl.

Vil ha med mange på laget

Det har hele tiden vært et mål for Faktisk.no å få inn flere eiere og samarbeidsparnere.

– Vi er utrolig fornøyd med at eierskapet til en så viktig redaksjon blir bredere, og at vi nå har Norges seks største medieselskaper i ryggen. Denne utvidelsen gir ytterligere troverdighet og tyngde til Faktisk. Med Amedias og Polaris’ sterke distrikts-posisjoner, får vi i enda større grad en tjeneste som favner hele Norge. Jeg er utrolig stolt over hva Faktisk har fått til på under et år, sier styreleder i Faktisk.no, Helje Solberg.

Også ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg, er full av lovord om det kommende samarbeidet.

– Vi er utrolig stolte over at Polaris Media og Amedia vil være med på å utvikle Faktisk.no og styrke kampen for kildekritikk i samfunnsdebatten sammen med oss. Det er en drøm å få de med på laget. Med lokal forankring gjennom nær 100 lokale- og regionale medier, vil dette bli en kraftfull og spennende allianse, sier han.