Har kåret beste sykkelbyer i landet:

I fjor rykket Tromsø to plasser opp på lista. I år rykket vi to plasser ned igjen

Tromsø ligger langt nede på listen over landets beste sykkelbyer.

Sykkel prioriteres ikke i Tromsø ifølge Syklistenes Landsforenings lokalkontakt, Claude Rouget. Bildet er tatt på sykkelstien ved Giæverbukta.  Foto: Syklistenes landsforening

nyheter

Syklistenes Landsforening står bak undersøkelsen av Norges beste sykkelbyer. Rangeringene bygger på hvordan syklister opplever deres lokale sykkelforhold. Ved sist kåring rykket Tromsø to plasser opp til 22. plass, men nå befinner byen seg tilbake på 24. plass - på lista som totalt teller 30 byer.

– Tromsø er definitivt ikke noe sykkelby, dessverre. For to–tre år siden fant en konsulent ut at man skulle male «Takk for at du sykler» noen steder på sykkelveier i Tromsø. Det var sikkert det som gjorde at lokale syklister med sans for humor eller urokkelig optimisme stemte Tromsø opp fra 24. til 22. plass. Det var jo det mest positive som hadde skjedd for syklistene i Tromsø på lang tid. Nå er disse sjablongene nesten visket ut. Ellers har det fortsatt ikke skjedd noe markant for oss syklister, så vi er tilbake til det normale, sier Syklistenes Landsforenings lokalkontakt i Tromsø, Claude Rouget, i en pressemelding.


Så mange tok i bruk sykkelen i september

Godværet i september førte til at antall syklister gikk i været. Fra september i fjor til september i år var økningen på 28 prosent. Siden 2013 har økningen vært på 43 prosent.

 

Medlemmene i landsforeninga har svart på spørsmål om blant annet forhold for sykling, trygghet, framkommelighet, standard på veganlegg for sykling og sammenheng i sykkelvegnett.

Syklistene i Tromsø etterspør først og fremst mer sammenhengende sykkelveier samt bedre vedlikehold av sykkelveiene om vinteren.


Nå blir det todagers gratis familiefestival

Tidligere suksess gjør at størrelsen på Tromsø sykkelfestival dobles i år.

 

Den landsomfattende brukerundersøkelsen om sykling viser at det fortsatt er store forskjeller på hvordan syklister opplever tilretteleggingen i sitt nærmiljø.

– Jevnt over opplever dessverre ikke syklistene at det er blitt noen vesentlig bedring i sykkelforholdene de to siste årene. Det betyr at norske byer fortsatt har en lang vei å gå for at sykkel skal fremstå som et sikkert og attraktivt valg for det brede lag, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening i pressemeldingen.


 

Her er resultatet av kåringen:

  1. Kristiansand
  2. Lillestrøm
  3. Stavanger
  4. Kongsberg
  5. Trondheim
  6. Arendal
  7. Asker
  8. Sandnes
  9. Tønsberg
  10. Lillehammer
  11. Larvik
  12. Porsgrunn
  13. Molde
  14. Oslo
  15. Hamar
  16. Fredrikstad
  17. Drammen
  18. Sandefjord
  19. Sandvika
  20. Kolbotn
  21. Mandal
  22. Skien
  23. Bergen
  24. Tromsø
  25. Haugesund
  26. Bodø
  27. Sarpsborg
  28. Hønefoss
  29. Moss
  30. Ålesund