– På torsdag fikk alle flyene våre en oppdatering av det elektroniske systemet, og vi har begynt å få feilmeldinger på dette i dag, sier Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe til VG søndag kveld.

Feilmeldingene dukket først opp på fire av flyene, senere fem, og nå er åtte rammet.

– Vi er litt satt ut av situasjonen, åtte fly er mye. De involverte flyene står nå i Bodø eller Tromsø, mens ingen av flyene i Sør-Norge er rammet.

Flere fly innstilt mandag morgen

Fra Tromsø Lufthavn Langnes er det flere Widerøe-fly som er innstilt mandag morgen

WF847 til Bodø og Stokmarknes skulle gått 06.20, mens 06.30-flyet til Oslo og 08.05-flyet til Bodø og Stokmarknes er allerede er innstilte.

Bare flyene i nord rammet

Hele Widerøes flyflåte fikk den aktuelle oppdateringen torsdag, og ekstrapersonell er nå kalt inn for å finne feilen.

– Det er ikke meldt om feil på flyene i Sør-Norge, men alle flyene fikk denne oppdateringen, så vi må også finne ut av hvorfor det kun er flyene i nord som er rammet, sier Solli.

De jobber nå på spreng med å finne alternative løsninger for passasjerene, og informasjonssjefen poengterer at ingen av passasjerene trenger å bekymre seg for sikkerheten.

– Vi har alternative løsninger slik at det er helt trygt å fly flyene, men vi flyr de nå inn på baser i Tromsø og Bodø for å finne ut hva som er galt. Ingen bør bekymre seg. Det er ikke fare på ferde.

Usikkert hvor lang tid det vil ta

Widerøe vet foreløpig ikke når feilen vil være rettet.

– Jeg har ikke opplevd noe lignende så lenge jeg har vært i Widerøe, og er ikke kjent med noen slik situasjon før heller, sier Solli til VG.

Passasjerene som er rammet vil bli plassert på andre avganger, eller på bakketransport. De regner med store forsinkelser utover mandagen.

– Mange passasjerer kommer til å bli rammet i morgen, og vi regner med det blir mye bakke-transport. Men akkurat hva som blir situasjonen er vanskelig å si akkurat nå, kvelden er fortsatt relativt ung.

Systemoppdateringen flyene har mottatt kommer hver tjueåttende dag, og blir levert av Widerøes leverandør i USA. Også de er satt inn i arbeidet med å finne feilen.