Tide har vunnet busskontrakten i Tromsø

Det betyr at Nobina byttes ut. – Vi synes det er veldig trist, sier direktør i Nobina.

Tide vunnet busskontrakt i Tromsø. Illustrasjonsfoto: Roy Konterud / NTB scanpix 

nyheter

Fylkesrådet har mandag behandlet tildeling av busskontrakt for Tromsø, med oppstart 1. august neste år. Kontrakten gjelder for åtte år, med opsjon på to år til, og er tildelt Tide buss AS.


Vektlegger pris og kvalitet foran miljø: – Det blir økt frekvens på bussrutene

Pris og kvalitet vektes tyngst, med 35 prosent hver, mens miljø vektes 30 prosent når Troms fylkestrafikk henter inn bussanbud.

 

Fra tidligere er det kjent at pris og kvalitet er vektet tyngst i anbudet, med 35 prosent hver, mens miljø vektes 30 prosent.

– Totaliteten innebærer en betydelig heving av kvalitet, gjennomføring, punktlighet, med flere busser i ruteproduksjon, og økt kapasitet, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp) til iTromsø.

– Bedre kvalitet

På grunn av en elleve dagers karensperiode, med klagefrist 22. juni, vil han ikke gå inn på detaljene i det vinnende tilbudet. Han tar sikte på at kontraktsigneringen vil foregå i uke 26.

Totalt var det fem tilbydere i konkurransen. Etter tre forhandlingsrunder ble endelig tilbud innlevert i månedsskiftet mai/juni, skriver Prestbakmo i en pressemelding.

Den gamle kontrakten, med Nobina, er på omtrent 211 millioner kroner i året. Denne kontrakten er større, ifølge Prestbakmo, med økt produksjon og nytt bussmateriell.

– Hevingen av kvaliteten går blant annet på opplevelsen av å bruke bussen, og flere og oftere bussavganger, sier Prestbakmo til iTromsø.

– Trist å miste kolleger

Administrerende direktør i Nobina, Jan Volsdal, har akkurat fått beskjed om at selskapet ikke har vunnet anbudet.

– Vi synes det er veldig trist. Vi har vært der siden 2012, og hadde håpet å få fortsette etter neste sommer også. Vi leverte et godt tilbud, på alle de parametrene som Troms Fylkestrafikk etterspurte, men det rakk ikke opp denne gangen.


 

Han er lei seg for at de nå mister gode kolleger i Tromsø fra neste år. Det er snakk om en virksomhetsoverdragelse, slik at alle ansatte vil få tilbud om jobb hos Tide.

– Men vi skulle gjerne ha hatt dem som kolleger hos oss, sier Volsdal til iTromsø.


Har ett år på seg å nå mål om økning i antall bussreiser

Troms fylkeskommune har ett år på seg med å oppfylle målet om 20 prosents vekst i antall kollektivreiser i Tromsø. Det betyr en vekst på rundt fem prosent neste år.


– En gledens dag

Hos Tide er det en gledens dag i dag.

– Vi har hatt lyst til å komme oss inn i Nord-Norge, sier konsernsjef i Bergens-selskapet, Roger Harkestad.

– Dette var den viktigste kontrakten vi kunne vinne. Vi har jobbet strukturert og hardt over en lang periode for å få det til, sier han.

Han mener at det har vært høyt fokus på kvalitet i anbudsrunden, samtidig som det skal være et positivt klima-fotavtrykk. Tide stiller med bare nye busser, med euro VI-teknologi, som har adskillig lavere utslipp enn eldre generasjoner busser. De håper å være ferdig med anskaffelsesrunde for nye busser før sommerferien.

– Vi skal ha lave lokale utslipp, og bruker beste kvalitets biodrivstoff, sier Harkestad.

Han mener at Tide buss AS har strukket seg langt på pris for å vinne konkurransen, men at de samtidig har en forhåpning om at det skal være mulig å tjene penger på kontrakten.