Siden 2016 har Felleskjøpet Agri lansert både rosa og blå rundballer for å støtte bryst –og prostatakreftforskning. Denne uken lanseres årets nye kampanje, og i år er fargen gul. Kampanjen heter Smilefjes og er til inntekt for Barnekreftforeningen skriver Framtid i Nord.

– Gjennom Smilefjes utfordrer vi norske bønder til å tegne smilefjes på de gule rundballene, og vi oppfordrer alle nordmenn til å dele et smilefjes med hverandre i sosiale medier. I år skal smilet være et symbol for barnekreftsaken, sier Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri.

Da Felleskjøpet la ut 10 000 ruller med gul plast for salg i februar ble de revet vekk i løpet av kort tid. Bøndene, Trioplast og Felleskjøpet bidrar med ti kroner for hver rull med plast som selges. I sum gir dette 300.000 kroner til Barnekreftforeningen.

– Et smil representerer varme, omtanke, og glede. Ting som er viktig for barn og familier som er rammet av kreft. Et smil kan utgjøre en stor forskjell og det håper vi Smilefjes-kampanjen også vil gjøre, sier Nicolaysen.

185 norske barn får kreft hvert år. Takket være god medisinsk behandling overlever så mange som fire av fem av barna sykdommen.