– Du må ikke la Erlend ta hånd om kassaapparatet. Han kommer jo fra et konkursbo.

Latteren sitter løst inne på forretningen Kiil Tromsø i Grønnegata denne torsdagsmorgenen.

Butikken har nemlig fått en utvidelse i personalstyrken som ikke har fått jobben med bakgrunn i kremmerkunnskapene.

Venstres Morten Skandfer, Erlend Svardal Bøe i Høyre og Arbeiderpartiets Jarle Heitmann har lyttet til invitasjonen fra Frank Kiil – daglig leder og eier av forretningen – om å skaffe seg erfaring om hvordan det er å drive butikk i sentrum.

– Politikerne hadde trengt å jobbe litt i den virkelige verden, og ikke bare i den teoretiske, mente Kiil.

Utfordret av møbelhandler

Torsdag forlot de rådhusetkontorene for å kjenne på den «virkelige verden». Dagen gikk med til å selge sofaer, spisebord og andre interiørdetaljer.

De tre politikerne har muligens lang fartstid i «fleskselgerbransjen», men designermøbler og interiørkonsultasjoner mangler på CV-en.

– De er litt selgere, men kanskje ikke kjøpmenn, sier Haakon Bredrup, butikksjef, om politikerne.

KREATIVE: Erlend Svardal Bøe, Morten Skandfer og Jarle Heitmann fikk i oppgave å innrede et hjem da de hadde en pryo-dag under ledelse av Haakon Bredrup og Marte Undereide.

Får viktig innsikt

De tre politikerne tok utfordringen seriøst.

– Jeg lærer kanskje ikke så mye faglig i løpet av én dag, men jeg føler at jeg får mer innsikt og kunnskap om utfordringene med å drive butikk i sentrum, sier Skandfer.

Marte Undereidet og Haakon Bredrup var veiledere for politiker-trioen.

– De skal få teste vanlig butikkjobbing, de skal få lære å møblere – og de skal få lage en kollasj med bilder, tekstiler og tepper der de innreder et hjem for en kunde. Det er både praktisk og kreativt, forteller Bredrup.

SENTRUM: Marte Undereide og Haakon Bredrup ville gi Erlend Svardal Bøe og Jarle Heitmann en innføring i utfordringene næringslivet i sentrum har.

Et lite innblikk

Marte Undereidet sier at oppgavene de har gitt politikerne skal være med på å gi et lite innblikk i hvordan arbeidsdagene er for butikkansatte i en forretning som Kiils.

Samtidig er det andre ting som er viktigere når det kommer til å ha politikerne på besøk, for eksempel parkering, varelevering, kundetilfang og attraktivitet.

– Kall det gjerne en bevisstgjøringskampanje overfor dem om de utfordringene vi har. Vi kan ikke bare ha turistbutikker og frisører i sentrum, sier hun.

Gjøre sentrum attraktivt

Erlend Svardal Bøe sier at det selvfølgelig ikke er for å lære å selge møbler at de stiller opp, og at de skjønner det ligger et alvorlig budskap til grunn.

– Det er viktig å gjøre sentrum attraktivt. Vi som politikere skal jo være ambassadører for våre velgere, sier han.

Jarle Heitmann er 100 prosent enig i Bøes analyse.

– Vi vil at sentrum skal brukes. Det må ikke bare gjøres attraktivt for turister, men også byens egne befolkning, sier han.