– Du må ikke la Erlend ta hånd om kassaapparatet. Han kommer jo fra et konkursbo.
Latteren sitter løst inne på forretningen Kiil Tromsø i Grønnegata denne torsdagsmorgenen.
BAKGRUNN: Utfordrer politikerne til å ta butikkjobb (for abonnenter)
Butikken har nemlig fått en utvidelse i personalstyrken som ikke har fått jobben med bakgrunn i kremmerkunnskapene.
Venstres Morten Skandfer, Erlend Svardal Bøe i Høyre og Arbeiderpartiets Jarle Heitmann har lyttet til invitasjonen fra Frank Kiil – daglig leder og eier av forretningen – om å skaffe seg erfaring om hvordan det er å drive butikk i sentrum.
– Politikerne hadde trengt å jobbe litt i den virkelige verden, og ikke bare i den teoretiske, mente Kiil.
LES KOMMENTAREN: «Våre udugelige lokalpolitikere»
Utfordret av møbelhandler
Torsdag forlot de rådhusetkontorene for å kjenne på den «virkelige verden». Dagen gikk med til å selge sofaer, spisebord og andre interiørdetaljer.
De tre politikerne har muligens lang fartstid i «fleskselgerbransjen», men designermøbler og interiørkonsultasjoner mangler på CV-en.
– De er litt selgere, men kanskje ikke kjøpmenn, sier Haakon Bredrup, butikksjef, om politikerne.
LES OGSÅ: Møbelforhandler utfordret byens politikere til en arbeidsdag i butikken hans: Nå tar de utfordringen
Får viktig innsikt
De tre politikerne tok utfordringen seriøst.
– Jeg lærer kanskje ikke så mye faglig i løpet av én dag, men jeg føler at jeg får mer innsikt og kunnskap om utfordringene med å drive butikk i sentrum, sier Skandfer.
Marte Undereidet og Haakon Bredrup var veiledere for politiker-trioen.
– De skal få teste vanlig butikkjobbing, de skal få lære å møblere – og de skal få lage en kollasj med bilder, tekstiler og tepper der de innreder et hjem for en kunde. Det er både praktisk og kreativt, forteller Bredrup.
LES OGSÅ SATIRESPALTEN VÅR TROMPETNYTT: Prisen på en tikka masala mer enn firedoblet seg mens politikerne laget maten
Et lite innblikk
Marte Undereidet sier at oppgavene de har gitt politikerne skal være med på å gi et lite innblikk i hvordan arbeidsdagene er for butikkansatte i en forretning som Kiils.
Samtidig er det andre ting som er viktigere når det kommer til å ha politikerne på besøk, for eksempel parkering, varelevering, kundetilfang og attraktivitet.
– Kall det gjerne en bevisstgjøringskampanje overfor dem om de utfordringene vi har. Vi kan ikke bare ha turistbutikker og frisører i sentrum, sier hun.
LES OGSÅ DEBATTINNLEGGET: Hvem er det egentlig Kiil tror at disse «politikerne» er?
Gjøre sentrum attraktivt
Erlend Svardal Bøe sier at det selvfølgelig ikke er for å lære å selge møbler at de stiller opp, og at de skjønner det ligger et alvorlig budskap til grunn.
– Det er viktig å gjøre sentrum attraktivt. Vi som politikere skal jo være ambassadører for våre velgere, sier han.
Jarle Heitmann er 100 prosent enig i Bøes analyse.
– Vi vil at sentrum skal brukes. Det må ikke bare gjøres attraktivt for turister, men også byens egne befolkning, sier han.