Byggeleder for asfalt i Statens vegvesen, Geir Johnsen, sier at planen var å starte asfaltleggingen natt til mandag, men at en feil på asfaltfabrikken førte til problemer.

– De fikk en feil på asfaltfabrikken. De hadde bare fått produsert opp noen få tonn, så det var ingen grunn til å legge på, sier Johnsen.

– Vi måtte bare avslutte og kjøre av veien igjen, fortsetter han.

Ferdig onsdag

Som med alle prosjekter, vil uventede utfordringer ofte føre til forsinkelser, asfaltleggingen er intet unntak.

– Én dags stopp blir jo én dags forsinkelse, forklarer Johnsen.

Han har imidlertid håp om å få fullført asfaltleggingen i løpet av kort tid.

– Normalt skal de klare å legge asfalt på to netter. Jeg håper vi har fått dekkelagt hele brua innen folk kjører på jobb onsdag morgen. Da skal den være svart, fin og slett, sier han.

Brua vil være helt stengt, med unntak for utrykningskjøretøy og rutegående trafikk, fra klokken 21.00 til 06.00 hver dag fram til arbeidet er over.

Flere utfordringer

Dekket på brua har vært merkbart slitt en lengre periode etter problemer med asfaltmassen som ble lagt på brua i fjor høst. Vegvesenet oppdaget hull i veibanen i februar i år, og ifølge Johnsen skulle dekket vært skiftet tidligere i år. Det har imidlertid ikke latt seg gjøre.

– Det skulle egentlig vært asfaltert tidligere i år, men på grunn av arbeid i Tromsøysundtunnelen, har det blitt litt forskjøvet, sier Johnsen.

Også været vi har hatt den siste tiden har skapt problemer for dekkeleggingen.

– Værmessige forhold spiller inn. Det går ikke å legge asfalt med for mye regn, forklarer han.

Sandnessundbrua neste

Etter store arbeider i Tromsøysundtunnelen, og nå Tromsøbrua, er det flere veiprosjekter som står for tur.

– Her i byen holder vi på i Giæverbukta og flyplassen, og på Tverrforbindelsen, sier Johnsen.

– Etter hvert skal vi gå i gang med Sandnessundbrua, fortsetter han.

Han håper å få gjort unna dekkeleggingen før de tar ferie, 13. juli, men sier at det må tas forbehold.

– Det er jo slik i dette gamet at det er et stort maskineri i gang, og mange forhold som spiller inn som kan føre til forsinkelse. Det er noe vi bare må leve med, sier han.

Sandnessundbrua er lengre enn Tromsøbrua, og må holdes delvis åpen under arbeidet for å opprettholde forbindelse mellom Kvaløya og Tromsøya. Johnsen mener de likevel ikke vil bruke lengre tid på den.

– Den skal også klares på fire netter, avslutter han.