Det første halve året av 2018 har Forbrukerrådet mottatt 6.5 henvendelser per 1.000 innbygger fra Troms. Bare Oslo er det fylket som sender flere henvendelser med 6.6 per 1.000 innbygger.

Totalt har Forbrukerrådet fått inn 29.235 henvendelser hittil i år.

Bruktbil på topp

Hele 4.219 forbrukere har henvendt seg til Forbrukerrådet om bruktbilkjøp. Det står for omtrent 14 prosent av alle spørsmål.

– Vi anbefaler at du ber om tilstandsrapport, eller sjekker bilen selv på et verksted, før du slår til. Bruk kontrakt. Spør etter garantien hvis bilen er under fem år gammel. Den gir deg gode rettigheter, og du får den med på kjøpet, skriver Pia Cecilie Høst, leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Bruktbilhenvendelser er det Forbrukerrådet får mest spørsmål om. Like under kommer mobiler og nettbrett med 1.286 henvendelser.

– Du har fem års reklamasjonsrett, men skjer feilen etter tre til fire år, kan det være vanskelig å klage, fordi deler av mobilen ikke er ment å vare lenger. Oppdager for eksempel selger en fuktskade når du har mobilen inne til reparasjon, er ikke det nok til å avvise at feilen ikke var der da du kjøpte mobiltelefonen. Det må vises til en sammenheng mellom fuktskaden og feilen, skriver Høst.

Flyhenvendelser

Norwegian er det flyselskapet som har fått flest henvendelser mot seg i første halvår i 2018.

– Norwegian har de to siste årene hatt personalmangel i sommerferien. Det har ført til innstillinger og kanselleringer. Norwegian står for en stor, og økende, del av klagene til Transportklagenemnda for fly. Vi synes det er synd at så mange må ta saken til flyklagenemnda, og vi håper de lar seg løse tidligere, skriver Høst.