Selger flere enkeltbilletter på grunn av sherpatrappa

En liten nedgang i gjester, men nesten 10.000 solgte kaffekopper. Slik har det gått med Fjellheisen i sommer.

LITT NEDGANG: Maria Kristiansen, daglig leder ved Fjellheisen, er likevel fornøyd med sommertallene – tross en liten nedgang i besøkende. Foto: Ronald Johansen 

nyheter

Totalt 46.631 publikummere har kjøpt tur-retur-billetter hos Fjellheisen ifra 1. juni til og med 22. juli. Det er en nedgang på ti prosent, sammenlignet med samme tid i fjor.

– Da hadde vi i samme tidsrom 51.524 publikummere. Det er mest sannsynlig på grunn av det kalde været. Likevel er vi fornøyde med tallene, og det har vært veldig mange cruisebåt-turister som har gitt oss en del besøkende, sier daglig leder Maria Kristiansen ved Fjellheisen.

Kjøper enveisbilletter

Junis beste dag var den 14. med 2094 passasjerer, så langt var den beste julidagen 9. juli med 2284. passasjerer. Totalt i år er det 124.057 passasjerer som har kjøpt tur-retur-billett.

Også sherpatrappa har satt sitt preg på driften. Totalt 2626 har kjøpt enveisbillett ned fra fjellet, etter å ha gått opp til Fjellstua.

– Vi har mange besøkende som går opp trappa. Vi har store strømmer av turfolk som fører til inntekter. Det er ikke alle som handler i restauranten, men mange som kjøper enveisbillett fra kafeen, sier Kristiansen. Sherpatrappa er snart helt ferdigstilt, og Fjellheisen merker at trappa stadig blir mer populær.

– Vi merker helt klart en forskjell. Det er nå mange flere som velger å ta turen opp og det er blitt en «snakkis» i byen. Det synes vi er positivt.

Toalettrøbbel

Det er først og fremst lokalbefolkningen som velger å ta beina fatt opp trappa. Kristiansen er først og fremst er veldig positivt innstilt til trappa, men iblant byr den høye aktiviteten på noen toalettutfordringer for fjellstua.

– Vi sliter med rørsystemet vårt og når vi har veldig mye trykk på toalettene kan det by på utfordringer. Det skjer når folk kaster feil papir og andre ting som ikke hører hjemme i toalettet. Vi skjønner at flere enn en våre betalende kunder velger å bruke toalettene, og det er helt greit.

I tillegg vil Kristiansen oppmuntre besøkende til å rydde opp etter seg.

– På dager med mye trykk så har vi et menneske på som kun rydder og sjekker toaletter. Det er flere som kaster fra seg søppel, og lar blant annet engangsgriller ligge igjen etter seg. Så jeg vil bare oppmuntre folk til å kaste søppelet etter seg når de drar.

Økt aktivitet med trappa har også ført til godt salg i kafeen. Så langt i juni og juli har de solgt 9951 kafferelaterte kopper og 2791 ølenheter.