Regjeringen innfører blant annet en plikt for barnehager og SFO om å samarbeide om barnas overgang fra barnehage til skole. Ifølge Kunnskapsdepartementet er det skoleeiers plikt å utarbeide en plan for å sikre en god overgang.

– Vi er godt forberedt på dette da vi allerede har etablert rutiner for et slikt samarbeid, sier Grete Ollila, seksjonsleder for skole og voksenopplæring i kommunen.

Vil sikre god overgang

Ifølge Ollila er samarbeidet viktig først og fremst for å fange opp nye elever med særskilte faglige eller sosiale behov.

– Det viser seg at man allerede i barnehagen kan predikere hvilke barn som vil få vansker med å lære seg å lese, skrive og regne godt på skolen, sier hun.

– Derfor er det så viktig å fange opp de som sliter på et så tidlig tidspunkt som mulig. Vi har overføringsmøter mellom barnehage og skole, hvor også foreldre og PPT er til stede, og med dette utgangspunktet kan man etablere et videre samarbeid med foresatte, forteller hun.

Ingen skal henge etter

Et annet av regjeringens mål er at ingen elever skal gå ut av grunnskolen uten å ha lært seg å lese, skrive og regne skikkelig. Elever som sliter skal få hjelp tidlig i skoleløpet, slik at de ikke blir hengende etter. Derfor plikter skolene å gi ekstra oppfølging til elever på 1.–4. trinn som strever med disse grunnleggende ferdighetene.

– Dette dreier seg ikke om spesialundervisning, men om elever som skal følge kompetansemålene på sitt trinn og som har behov for ekstra intensiv opplæring i perioder for å ikke havne bak resten av klassen, sier Ollila.

Heldekkende ansiktsplagg

Det innføres forbud mot heldekkende ansiktsplagg både for elever og ansatte i skolen.

– Dette er et stortingsvedtak som vi selvsagt må følge opp med å gi veiledning til foresatte hvis slike saker skulle dukke opp, men så vidt meg bekjent så er det ingen elever eller ansatte i Tromsø som bruker slike plagg på skolen.