Tirsdag 21. august er det skolestart og 840 elever skal begynne på skolen for aller første gang. Ingeborg Granslo (6) skal begynne på Mortensnes skole. Dagen før skolestart er SFO stengt, og Ingeborg er på bytur sammen med mor Hildegunn Granslo.

– Jeg har vært på SFO på skolen allerede, og kjenner mange barn der, forteller Ingeborg.

6-åringens mor er også spent på datterens nye hverdag.

– Barnehagehverdagen er veldig fri, men nå blir det lekser og andre ting som vi ikke er vant med fra før. Det viktigste for meg er uansett at Ingeborg skal trives på skolen, sier Hildegunn Granslo.

Les også: Flere nye regler i skolen før oppstart

– Viktig at barna er selvstendige

Det er flere nye regler i skolen fra start i år, og én av dem er at skolene plikter å samarbeide om barnas overgang.

Les også: Aksjon skolevei: Politiet ber foreldre legge vekk mobilen

Kari-Anne Gimse, daglig leder i Norlandia Polarmåsen barnehage, mener at foreldre er litt for opptatt av om barna kan lese eller telle.

– Skolene forteller oss at det er mye viktigere for dem at ungene er selvstendige enn at de kan alfabetet eller telle til 20, sier hun.

Gimse mener at det viktigste arbeidet de gjør i løpet av det siste året i barnehagen er selvstendighetstrening.

Les også: Jill har jobbet 32 år i Tromsø-skolen. Her er hennes beste råd til skolestart

– Det handler om at barna lærer å kle på seg selv, gå på toalettet alene, ta vare på tingene sine og lignende. Det kan fort ta lang tid hvis ungene ikke kan dette når de skal kle på seg for å gå ut i friminuttet, sier Gimse.

Blir kjent med skolen

Barnehagene og skolene på Kvaløysletta har en ordning hvor barna får komme på besøk til skolene i løpet av våren for å bli litt kjent. Ifølge Siri Berg-Slettan, rektor ved Sandnessund skole, gjør dette overgangen tryggere.

– Her får de møte andre barn og hilse på de voksne som jobber her. De får sett skolen, SFO og uteområdet med egne øyne. Dette gjør overgangen lettere for mange, sier hun.

Barnas foreldre er ofte mest opptatt av om barna får seg venner, og om de blir sett. I tillegg spør de gjerne mye om lekser, men det viktigste signalet vi sender foreldre er at de bruker tid på å øve på bokstavene og lese sammen med barna. Leseferdighetene er grunnlaget for all videre læring.