Brannvesenet «frikjenner» hotell etter omstridt brannevakuering:

– Mye av kritikken skyldes misforståelser

Natt til lørdag 25. august måtte Comfort Hotell Xpress i Grønnegata evakuere etter en teknisk feil i brannanlegget. Nå konkluderer brannvesenet med at de ikke kunne håndtert situasjonen på en bedre måte. Hotellet fikk i ettertid kritikk fra gjester om dårlig håndtering av hendelsen.

Brannvesenets forebyggende avdeling har nå gjennomført en undersøkelse, og konkludert med at hotellet og resepsjonisten håndterte saken på en god måte. 

nyheter

Brannvesenets forebyggende avdeling har nå gjennomført en undersøkelse, og konkludert med at hotellet og resepsjonisten håndterte saken på en god måte.

– Det er nok en del misforståelser om hvordan man forventer en slik situasjon skal være, sier enhetsleder for forebyggende brannvern, Jonny Magne Nilsen, til iTromsø.

LES OGSÅ: Flere hundre hotellgjester ble holdt våkne av løpsk brannalarm

BRANNUTRYKNING: Brannvesenet måtte rykke ut til en brannalarm natt til lørdag 25. august på Comfort Hotel Express, da en teknisk feil utløste brannalarmen. I ettertid har hotellet opplevd kritikk for håndteringen av evakueringen.  Foto: Martin Henriksen

 

Nilsen har hatt møter med hotelleier og vaktsjefen fra brannvesenet som kom til stedet den aktuelle natta, der de tok en gjennomgang av evakueringen.

Brannvesenets forebyggende enhet har ikke funnet noe kritikkverdige forhold.

Misforståelser

Nilsen mener at mye av kritikken baserer seg på misforståelser, blant annet når gjester har kommet over «sperrede» dører.

– Det slik at under en brannalarm, så skal noen dører lukkes. Men de kan likevel åpnes for hånd. Om de er opplevd som sperret, har vi konkludert med er at det nok ligger en god del misforståelser bak dette, sier Nilsen.

LES OGSÅ: Kritiserer hotell for brannrutiner etter falsk alarm (for abonnenter)

Ifølge Nilsen vil personer reagere forskjellig under en slik situasjon sent på natta, og ikke alle har en klar oppfatning av hva man bør gjøre, eller hva man kan forvente av organisering.

– Det uheldige er at en detektor gikk av og at man ikke klarte å tilbakestille denne uten å tilkalle teknisk personell. Derfor sto brannalarmen å hylte over lang tid, sier Nilsen.

ALT I ORDEN: Avdelingsleder for brannforebyggende avdeling, Jonny Magne Nilsen, har konkludert med at hotellet gjennomførte evakueringen etter brannalarmen natt til lørdag 25. august, på en god måte.   Foto: Ronald Johansen

Han mener at siden det tidlig ble klart at det ikke var snakk om noen brann, valgte personalet etter samtaler med brannvesenet å la gjester oppholde seg i lobbyen mens alarmen fortsatt gikk.

Kritikken om manglende opplæring mener også Nilsen er feilrettet, selv om personalet manglet den årlige øvelsen.

– Han ble satt i en krevende situasjon og kunne ikke håndtert dette på en annen måte, da det måtte teknisk personell til for å stoppe alarmen, sier Nilsen.