Widerøe har lagt bak seg et uvanlig tøft år med sviktende inntekter, og utviklingen har fortsatt inn i 2018. Det er passasjerene som risikerer å ta regningen, skriver Nordlys.

– Vi er i en krevende økonomisk situasjon. Widerøes resultat er for svakt, sier Stein Nilsen til Nordlys, og gir politikerne skylden for dyrere billetter og mindre inntekter.

Økte miljøavgifter

Inntektene til Widerøe har falt de siste årene, og Nilsen er tydelig på hvor han mener at skylden ligger:

– Vi har strevd med veldig store økninger på avgiftssiden for norsk innenriksfart. Fra 2012 til i fjor har avgiftene økt med 70 prosent. Alt av miljørelaterte avgifter øker, sier han til Nordlys.

Ved inngangen til 2018 økte momsen på persontransport fra ti til tolv prosent, og Nilsen er redd for at Stortinget skal skru den opp ytterligere tre prosentpoeng - en kostnad han sier vil bli synlig på billettprisene.

Han får støtte fra Torbjørn Lothe, daglig leder i NHO Luftfart.

- En høyst berettiget frykt som vil bety dyrere flybilletter, sier Lothe til Nordlys.