Starter priskrig på øl:

– Klarer vi å få ølet ned på rundt 20 kroner, så er vi ganske fornøyd

Ølutsalget har startet en nasjonal priskrig på øl, og i Tromsø er de klare for kamp.

YPPER TIL KRIG: Mads Hansen, daglig leder i Gulating Tromsø, ser fram til å ta opp priskampen med dagligvarebutikkene. Foto: Ronald Johansen 

nyheter

Fredag satte Gulating ned prisene på øl i sine butikker over hele landet. Det var det flere som bemerket seg på utsalget på Jekta.

– Det kom en person innom fredag rundt klokken 11.00 og skulle handle et par øl. Det endte med at han handlet for over 800 kroner, forteller Mads Hansen, daglig leder i Gulating Tromsø.

– Fornøyd om vi klarer 20 kroner ølet

Til E24 sier Rolf Ivar Skår, daglig leder i Gulating, at de mener dagligvarekjedene har tjent altfor mye penger på øl.

– Det er veldig mye av det ølet vi har i butikken som dagligvarebutikkene tar inn og selger. Man kan lure å om de gjør det bare for å redde seg og få opp omsetningen. Mange tror vi ikke har midler for å kjøre en priskrig, men det har vi, forteller Hansen.

Sist priskrig på øl var i 2004, da ølen var helt nede i 7,90 kroner. Hansen tror ikke det vil bli like billig denne gangen.

– Klarer vi å få ølet ned på rundt 20 kroner, så er vi ganske fornøyd. Da vil den koste det samme som for eksempel Isbjørn til Mack. Samtidig må man huske at da sammenligner man prisen med et storbryggeri, som ikke kan sammenlignes med håndverksbrygg som vi selger, sier Hansen.

– Vi er stålklare

– Vil det være økonomisk forsvarlig for dere å gå så langt?

– Selvfølgelig. Basert på de produktene vi har satt ned prisen på nå, så vil jeg ikke si at vi taper noe på det. Vi har snakket med diverse bryggerier i Norge og hørt om det er mulig å gjennomføre dette, og de har vært positive. De ønsker jo bare å fremme produktet sitt. Mange av forbrukerne våre har vært storfornøyd med at vi har tatt opp denne kampen.

Etter å ha tatt det første trekket i det som kan bli en priskrig, er Hansen spent på hvordan dagligvarebutikkene vil svare.

– Jeg har sett at verken Rema eller Coop har hatt lyst til å uttale seg. Jeg er litt spent på hva Coop kommer til å gjøre, siden vi er i samme bygg som Obs. De får bare prøve å respondere. Vi er stålklare uansett.

Vil følge nasjonale priser

Coop Nord i Tromsø lar seg foreløpig ikke stresse av at Gulating ypper til priskrig.

– Vi kommer til å følge Coop sine priser, som hovedsakelig settes nasjonalt. Det er bare hyggelig og spennende med konkurranse, men Gulating er en spesialbutikk for øl, mens vi er mer opptatte av å konkurrere med Rema 1000 og Kiwi, sier driftsdirektør i Coop Nord, Raymond Kristiansen.

Leder for Rema 1000 region nord, Ronny Repvik, har heller ingen planer om å kaste seg inn i priskrigen.

– For Rema 1000 sin del jobber vi hver eneste dag for å kunne tilby kundene våre bare lave priser. Vi synes det er fint at kjeder som Gulating bidrar til å tilby et godt mangfold av håndbrygget øl, skriver Repvik i en SMS til iTromsø.

iTromsø sine hendelser til Norgesgruppen, som kontrollerer byens Spar- og Kiwi-butikker, har ikke blitt besvart.