Gigantsuksess med Pop up-marked på Driv:

DJ Robin Ra`balder snurret plater for Jenny Skavlan-bevegelsen

Det var lange køer da Driv, iTromsø og gjengen bak gjenbruks-appen «Tise» arrangerte pop up-marked mandag kveld.

SNURRET PLATER: DJ Robin Ra`balder satte stemningen da mange hundre mennesker klemte seg inn på Driv for å bli med på pop up-marked mandag kveld.  Foto: Eskild Johansen

nyheter

– Jeg har mange ting som er nytt, men ikke brukbart for meg, så jeg håper andre kan få glede av det, forteller Lene Hansen fra Mandalen i Kåfjord. Hun hadde tatt veien til pop up-markedet som ble arrangert på Driv mandag kveld.

Hun tror at bevissthet om forbruk og miljø, spesielt blant den yngre generasjonen, er med på å skape engasjement rundt gjenbruks-konsepter. Jenny Skavlans gjenbruks-app «Tise» skal, ifølge Hansen, også ha mye av æren for engasjementet.

– Konseptet er blitt relativt utbredt og det er høyt fokus på kvalitet og selvproduksjon, mener Hansen.

STEPPET INN PÅ KORT VARSEL: Lene Hansen fikk tilbud om å ta over salgsplassen fra komiker Trine Lise Olsen på kort varsel, noe hun takket ja til på flekken. Foto: Eskild Johansen 

DJ Robin Ra`balder

En egen platesnurrer var leid inn for anledningen, og snurret velvillig plater og skapte stemning på kveldens arrangement.

Ifølge markedsavdelingen til Tise er dette første gang event-konseptet er testet utenfor Oslo-gryta.

De var imponert, men ikke overrasket, over oppslutningen.

JENNY SKAVLAN-BEVEGELSE: Fra markedsteamet til app-selskapet «Tise» hadde Karoline Mundal (t.v.) og Emma Lillemo tatt turen til Tromsø. Det første live-eventet utenfor Oslo-gryta ble en stor suksess skulle man måle etter oppmøtet. Foto: Eskild Johansen 

– Appen og funksjonene skaper en «community-følelse» og vi er kommet opp i over 400.000 brukere over hele landet, forteller Karoline Mundal fra Tise.

Hun og Emma Lillemo jobber med markedsføring og kvalitetssikring av event-konseptet, som tar den digitale markedsplassen ut i den virkelige verden.

– Dere har et idéfellesskap og bred oppslutning. Kan vi kalle dette for en bevegelse?

– Det er i hvert fall et sosialt element som knytter brukerne sammen, og den fungerer som når finn.no møter Instagram. Konseptet gir en moderne brukeropplevelse, forteller Lillemo om suksessen.

Måtte avvise folk i døra

Køen av unge studenter som ville inn til hovedsalen på Driv, strakte seg gjennom hele bygget allerede en halvtime etter åpningen mandag kveld. Arrangørene måtte tidlig stoppe folk i døren for å unngå at det skulle bli for fullt inne i selve lokalet.

STAPPFULLT: Det var tjåke fullt av folk da pop up-markedet på Driv gikk av stabelen. Mange hundre mennesker hadde møtt opp. Foto: Eskild Johansen