Polaris Media øker inntjeningen: Nå vokser de digitale inntektene mer enn papirfallet

Den gode resultatutviklingen fortsetter for mediehusene i Polaris Media, selv om papirfallet trekker resultatet ned.

Adm.dir. Per Axel Koch gleder seg over resultatforbedring for Polaris Media.  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

nyheter

I tredje kvartal ble resultat før avskriving, finans og skatt for mediehusene i Polaris på 33 millioner kroner, som er opp fra 28 millioner i samme periode i fjor. Det er spesielt Polaris Media Midt-Norge og Polaris Media Nord-Norge som trekker opp resultatfremgangen i kvartalet, heter det i en pressemelding fra Polaris Media ASA.

Ifølge pressemeldingen øker de digitale inntektene i mediehusene så mye, at de kompenserer for mer enn nedgangen i inntektene fra papir. Det er spesielt den gode veksten i abonnementsinntektene som bidrar mest.

– Grunnstammen for den gode utviklingen i abonnementsinntekter er den gode lokale og regionale journalistikken som setter dagsorden og bidrar til åpenhet om viktige saker i mediehusenes markedsområder, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Utfordrende papirfall

Trykkeriområdet er et utfordrende område for konsernet, med fallende volum fra papiravisene. Dette preger hele avisbransjen, etter hvert som flere abonnenter går over til digitale plattformer.

I tillegg har ikke konsernet klart å fortsette veksten innen siviltrykk. Resultat før skatt i tredje kvartal ble på 11 millioner kroner, noe som er ned fra 17 millioner kroner i samme periode i fjor. Det jobbes med tiltak for å bedre resultatene fra Polaris Trykk fremover.


Eier 32 norske aviser

I tillegg til iTromsø, eier Polaris Media 31 aviser i Midt-Norge, Nord-Vestlandet og i Nord-Norge. I Troms eier Polaris Media også Framtid i Nord, Harstad Tidende og Troms Folkeblad.

Største aksjonær i Polaris Media er Schibsted ASA som også eier Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.