Her sjøsetter Hurtigruten hybridskipet «Fridtjof Nansen»

Ekspedisjonscruiseskipet «Fridtjof Nansen» ble søndag ettermiddag sjøsatt ved Kleven Verft i Ulsteinvik.

SJØSATT: Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip «Fridtjof Nansen» ble søndag sjøsatt. Skipet skal etter planen være ferdigstilt i 2019. Foto: Foto: Oclin/Hurtigruten 

nyheter

– Sjøsettingen er en viktig milepæl i byggingen av Hurtigrutens nye hybriddrevne skip. Skipene er utstyrt med batteripakker, og blir de første cruiseskipene i verden som kan seile helt utslippsfritt i perioder, skriver kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten i ei pressemelding.

LES OGSÅ: Hurtigruten bygger hybridskip

I likhet med søsterskipet «Roald Amundsen, skal «Fridtjof Nansen» ta med gjester til områder som Antarktis, Grønland, Svalbard, Nordvestpassasjen og Sør-Amerika.

– De norskbygde skipene skal seile de første turene i 2019 og 2020. I tillegg vil Hurtigruten bygge et tredje hybriddrevet ekspedisjonscruiseskip ved Kleven verft, som etter planen skal leveres i 2021, opplyser Ege.


Han beskriver skipene som spekket med grønn teknologi.

– Dette er bare siste av en rekke miljøtiltak som har gjort oss til verdens grønneste cruiserederi. I sommer ble vi den første store reiselivsaktøren som kuttet engangsplast, og i løpet av de neste årene forventer vi å investere over 7 milliarder kroner i teknologi, miljøtiltak og grønne løsninger, skriver kommunikasjonssjefen.

KLEVEN VERFT: Hybridskipet bygges ved Kleven Verft i Ulsteinvik. Foto: Oclin/Hurtigruten 

Milliardinvestering

De to nye skipene er tidligere beskrevet som selskapets største enkeltinvestering noensinne.

– Vi har ikke gått ut med noen konkrete tall, men det er snakk om milliardbeløp, har kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Anne Marit Bjørnflaten, tidligere uttalt til iTromsø.

Bare batteriteknologien har en prislapp på 125 millioner kroner.

LES OGSÅ: Hurtigruten bestiller nytt hybridskip for ekspedisjonscruise

Kutter utslipp med 20 prosent

– Det er hevet over enhver tvil at fremtidens skipsfart er både stillegående og utslippsfri. Vi vil bruke våre nye ekspedisjonsskip som isbrytere for denne teknologien, og vise verden at hybriddrift på store skip er mulig allerede nå, sa konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam i 2016.

Allerede i første fase vil den nye hybridteknologien gjøre det mulig å seile helelektrisk i 15–30 minutter. Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst. Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering om bord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med 20 prosent.