iTromsøs julestjerne

Rune mener det er hans plikt å hjelpe andre: – Tjener du penger så skal du gi

Rune Madsen tok grep da en av hans ansatte, Charlotte Warth, fikk økonomiske problemer. Warth er bare en av mange bedriftslederen har hjulpet gjennom årenes løp.

OPPTATT AV DE ANSATTE: Rune Madsen mottok iTromsøs julestjerne på grunn av sin gavmildhet og gode behandling av de ansatte. Her i kantina på Roald Madsen AS. Til venstre sitter verneombud Karianne Heimdal. 

nyheter

Madsen er daglig leder og en av tre eiere av familiebedriften Maskinentreprenør Roald Madsen AS, etablert av Madsens far i 1974. I juli i år kunne vi lese om en av hans ansatte, Charlotte Warth, som deltok i «Luksusfellen» på TV3 på grunn av sin store gjeld.

Bedriften tok da på seg lånet hennes og Madsen ga Warth 25.000 kroner i en privat gave. I etterdønningene av dette er det mange, inkludert Warth, som har nominert Madsen både til utmerkelsen som «Årets tromsøværing», og iTromsøs julestjerne. Torsdag formiddag fikk han tildelt julestjerne.

– Stiller du ikke opp for de ansatte, så stiller ikke de opp for deg. Om du ikke har tenkt å være tilgjengelig, og er villig til å ofre deg seg selv, har du ingenting i en ledende rolle å gjøre. Dette var noe faren min lærte meg, og som jeg bestandig har tatt med meg, forteller Madsen.

Kjenner du noen som fortjener en julestjerne? Les mer her!

– Lovbestemt å gi

I etterdønningene av «Luksusfellen» fikk Madsen svært mange tilbakemeldinger og henvendelser av variert art.

– Jeg fikk frieri og mange andre søknader på støtte. Noen hjalp jeg, mens andre ting var bare tull, sier Madsen.

For det viser seg at det ikke bare er Warth som har fått oppleve Madsens gavmildhet i løpet av årene. Flere ganger i måneden bidrar Madsen med mindre og større beløp, stort sett til privatpersoner i Troms som har kommet opp i en vanskelig situasjon.

– Det er mange år siden jeg begynte å gi. Først var det mindre beløp, men så hadde firmaet en del vekst og da ga jeg mer, forklarer han.

Han oppfordrer alle som kan om å gjøre som ham.

– Tjener du penger så skal du gi. Jeg prøver å hjelpe der jeg klarer, både som privatperson og gjennom bedriften. Det er lett å gi når man har mye. Hvis du kan, er det et minimumskrav å hjelpe folk i bedriften din og utenfor, det skulle nesten vært lovbestemt. En bedriftsleder som ikke gir er dum. Man får nemlig betalt i positivet og glede, påpeker han.

Anonym giver

Gjennom en Facebook-status ble det for noen dager siden spurt om hjelp til å hjelpe en person som trengte isolasjon, da han sov «ute». I kommentarfeltet under skrev Madsen at vedkommende bare kunne kjøpe det han trengte, så ville han ta regningen.

– Det var ikke meningen at dere skulle se det der. Jeg gir alt anonymt og vil helst ikke at offentligheten skal vite om det. Man klarer ikke å hjelpe alle, men jeg prøver å gi de der jeg kan. Hele tiden må jeg skille det useriøse fra det seriøse, men er det eksempelvis barn involvert, prøver jeg å gi.

– Hvordan får du vite om disse?

Noen kontakter meg, andre får jeg vite om via sosiale medier, men de fleste får jeg tips om. Det er litt enklere å gi til de som kjente har «gått god for» at trenger hjelp.

– Hvor mye har du gitt gjennom årenes løp?

– Totalt? Nei, det kan jeg ikke si i avisen.

– En familie

– Du blir ikke oppfattet som dumsnill når du gir penger til fremmede?

– Jeg blir jo det. Derfor prøver jeg så godt jeg kan å gi til de som trenger det aller mest, men jeg gjør naturligvis noen tabber underveis.

– Har din giverglede hatt positive ringvirkninger for bedriften?

– Nei, jeg vil ikke markedsføre meg selv eller bedriften. Vi har ingenting å tjene på dette, og driver kun mot profesjonelle aktører, hvor vi ofte er i anbudskonkurranser om å være best for hver enkelt jobb. Da handler det ikke om god markedsføring.

Som bedriftsleder for cirka 70 ansatte synes Madsen det viktigste er å jobbe for at folk trives, inkludert ham selv.

– Gleden i livet må starte der du tilbringer mesteparten av tiden, og det er på jobb. Vi er en familie, ikke en bedrift. Selv om du er kapitalist, trenger du ikke oppføre deg som en, påpeker Madsen.