Nye lokaler ga turistløft for Visit Tromsø

Tross dårlig skilting opplevde Visit Tromsø en økning i antall turister som oppsøkte de nye lokalene i havneterminalen. Fortsatt er det ett naturfenomen som trekker flest hit.

PÅ KAIKANTEN: Reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø opplever stor økning i antall turister etter at de flyttet inn i den nye havneterminalen.   Foto: Tom Benjaminsen

nyheter

I gjennomsnitt hadde Visit Tromsø rundt 420 turister innom per dag i fjor. Etter at de flyttet inn i havneterminalen på forsommeren 2018, har de ikke vært fornøyd med skiltingen til de nye lokalene.

Kunne hatt større økning

– I romjula hadde vi dager med over tusen turister innom turistkontoret, men vi sliter med dårlig skilting etter at vi flyttet til havneterminalen. Vi er ikke synlige nok og har tatt det opp med kommunen og Tromsø Havn. Vi har en godkjent skiltplan, men den er ikke gjennomført ennå, sier reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø.

Totalt var 154.000 turister innom turistkontoret, som er en økning på rundt ti prosent fra 2017.

– Mai og juni ble dårlige måneder i forbindelse med at vi byttet lokale, ellers ville vi hatt en økning på 12 til 15 prosent i fjor.

England på topp

Ifølge nettsiden til Visit Tromsø-Region AS, skal de gjennom målrettet markedsføring, salg og produktpakking, bidra til flere turister til Tromsø og regionen rundt, samt bidra til økt omsetning for de rundt 200 samarbeidspartnerne.

Turister fra Storbritannia topper statistikken når det gjelder antall bookinger av sommer- og vinteraktiviteter gjennom Visit Tromsø, deretter følger Tyskland, Frankrike, Kina og Italia på de neste plassene.

Flere fra hurtigruta

– Desember, januar, februar og mars har vi flest besøkende, mens april/mai er de dårligste månedene. Cruiseskipene og andre sommerturister sørger for at vi har mange tilreisende på sommeren. Selv om Storbritannia er det viktigste markedet om vinteren fortsatt, med 30 prosent flere bookinger enn Tyskland, er Tyskland en veldig viktig marked for oss. Vi ser at Tyskland gir oss en balansert spredning av gjester gjennom hele året, noe som også er viktig. Etter at vi flyttet til havneterminalen merker vi også at flere og flere hurtigrutepassasjer kommer til oss for å få blant annet Tromsø-kart, sier Chris Hudson.

Viktigste grunn

Ifølge nettsiden til Visit Tromsø har turistene et vell av aktiviteter og opplevelser å velge blant, fordelt på 146 sommer- og 245 vinteraktiviteter. Det er innen nordlysturer tilbudet er desidert størst, med hele 91 turer å velge mellom.

– Vi vet at 83 prosent oppgir nordlyset som hovedgrunn til at de kommer hit. Nordlyssesongen er lang og det er noe vi alltid kommer til å ha her. Men vi jobber også veldig hardt med å øke både antall besøkende om sommeren, og antall tilgjengelige og attraktive sommerprodukter gjennom prosjektet «Sommer i nord». Det er viktig at vi øker helårsaktiviteten i regionen.

Opptatt av kvalitet

Når turistene skal booke seg tur, er ikke prisen avgjørende, ifølge reiselivssjefen.

– Turistene etterspør den beste opplevelsen. Prisen er ikke avgjørende, det er kvaliteten som teller mest. Derfor er vi opptatt av å holde høy kvalitet på det vi tilbyr og at besøkende føler at de får «value for money», sier Chris Hudson.