Vil sjekke samtlige utenlandske vogntog på grensa til Norge

Parat og Yrkestrafikkforbundet i YS vil ha kontroll av samtlige utenlandske kjøretøyer som kommer til norskegrensa.

ALVORLIG SKADD: En 22 år gammel mann ble alvorlig kvestet etter en kollisjon med et utenlandsk vogntog på E8 ved Nordkjosbotn.   Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

De siste ukene har det vært mange trafikkulykker, fastkjøringer, uhell og problemer med tungkjøretøyer fra utlandet som ikke har vært skodde for norske vinterforhold.

Blant annet skjedde en alvorlig kollisjonsulykke på E8 ved Nordkjosbotn i forrige uke der en 22 år gammel mann ble alvorlig kvestet etter en kollisjon med et utenlandsk vogntog.


Charlie (22) holdes i koma: – Legene sier skadene er så store at de ikke er forenelig med et godt liv

Ramona Lind sier hun håper på et mirakel for sønnen som kjemper for livet etter krasjet med et vogntog på E8.

 

Vil ha obligatorisk kontroll

De omfattende problemene har ført til at veivesenet forsterker kontrollørstaben i nord, melder Nordlys.

SIKKERHETSUTSTYR: Mange av de utenlandske vogntogene som kommer til Norge har manglende sikkerhetsutstyr – som kjettinger.   Foto: Ronald Johansen

 

Nå krever også forbundene Parat og Yrkestrafikkforbundet i YS at politikerne bevilger midler slik at sikkerhetsutstyret på utenlandske vogntog kan kontrolleres før de slipper inn i Norge.


Veivesenet om E8-ulykken: Trailersjåføren ville fått kjøreforbud i en kontroll

Selv om dekkene til den litauiske sjåføren var godkjente, så ville han ikke fått lov til å kjøre videre uten kjetting, ifølge Statens vegvesen. Det var svært glatt på E8 mandag da traileren fikk sleng og krasjet med Charlie Dan Lind (22).

 

– Politikerne og myndighetene må skjønne problemet. Dette er noe som går ut over sikkerheten til alle som ferdes på norske veier, sier Jannike Hanssen, hovedtillitsvalgt for Parat i Statens vegvesen til iTromsø.

Vil få ned antall ulykker

Ifølge henne vil kontroller av utenlandske vogntog være et viktig skritt mot å få ned antall alvorlige ulykker på norske veier.

VIL HA KONTROLLER: Hovedtillitsvalgt for Parat i Statens vegvesen, Jannike Hanssen, vil kontrollere samtlige utenlandske vogntog som kommer til Norge.   Foto: Vetle Daler/Parat

 

– Vi ønsker å legge trykk på politikerne slik at de kommer på banen og tar ansvar, sier hun.


Debatt:

«Nordnorsk krav til samferdselsministeren»

Nord-Norge krever at regjeringen ved samferdselsministeren kommer med sterkere tiltak overfor utenlandsk tungtransport i landsdelen.

 

Hun får støtte fra leder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes. Han mener at sikkerhetsaspektet nedprioriteres i den beinharde konkurransen innenfor transportsektoren.

Tjener på manglende sikkerhet

– Døgnkontinuerlig kontroll vil forhindre ulykker og dødsfall på veiene. Nå gir det et konkurransefortrinn å nedprioritere sikkerhet og arbeidsforhold. Det må vi ha en slutt på, sier han.


Tromsø-bedrift boikotter utenlandske vogntog

Etter den alvorlige ulykken på E8 i forrige uke har Kaffemestern Tromsø AS gitt beskjed til sine leverandører om at selskapet ikke vil akseptere bruk av vogntog fra utlandet.

 

Jannike Hansen tror ikke at det vil være vanskelig å innføre en ordning der sikkerheten – dekk, bremser og annet nødvendig utstyr – kontrolleres av eksempelvis Statens vegvesen.

Vil samarbeide med tollvesenet

– Vi kan eksempelvis arbeide sammen med tollvesenet. Alle utenlandske vogntog må innom tolletaten for å klargjøre papirene – da kan vi sjekke kjøretøyene for tekniske krav samtidig, sier hun.

– Hvordan skal det rent praktisk kunne gjøres?

– Det handler helt enkelt om å få tilført ressurser nok. Samtidig så er jo ikke dette noe som gjelder hele året – det er kun om vinteren når vi har vanskelige kjøreforhold som dette skal være et krav, sier hun.