NH90-helikopter-saken på høring:

Store mangler ved NH90-leveranse: Fant 800 avvik

Riksrevisjonens knusende rapport om Forsvarets NH90-helikopter var oppe til offentlig høring mandag.

MÅ svare: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen er én av de syv forsvarsministrene som må svare etter Riksrevisjonens knusende rapport om NH90-helikoptrene. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix 

nyheter

Forsvarssjef Håkon Bruun-Hanssen mener at det er leverandøren NHI (Nato Helicopter industries) som er hovedårsakene til problemene med å få NH90-helikoptrene i drift.

– Deres manglende evne til å levere på tid i henhold til kontrakt har vært et problem siden 2004. Det har skapt betydelige utfordringer i flere deler av Forsvaret, sa han da han møtte i Stortingets åpne høring i kontroll- og konstitusjonskomiteen mandag.


Redningshelikoptre:

Høyrepolitiker: – Vi må få et helikopter stasjonert i Troms

Høyres Regina Alexandrova mener at båtforliset utenfor Sommarøy er en kraftig vekkerklokke om hva som kan skje uten redningshelikoptre stasjonert i fylket.


Fant 800 avvik

De 14 helikoptrene, som skal være i drift på Forsvarets kystvaktskip og fregatter, ble bestilt i 2001, og skulle opprinnelig leveres i tidsrommet 2005-2008. I 2008 innrømmet leverandøren at de ikke ville leveres i henhold til avtale, sa Bruun-Hanssen.

– I 2011 ble det klart at det var alvorlige mangler i kvaliteten på det første helikopteret. Det ble notert mer enn 800 avvik.


Redningsaksjonen ved Nord-Fugløya:

Første skarpe oppdrag for utskjelt helikopter

Søndag kveld ble ett av Forsvarets nye NH90-helikoptre brukt i redningsarbeid.


Nå, i 2019, er det fremdeles bare åtte av helikoptrene som er levert, og av disse er det kun to som er tatt i bruk – resten brukes kun til trening.

Knusende rapport

Riksrevisjonen har nå undersøkt årsaken til at helikoptrene ikke er innfaset enda, og leverte i fjor en knusende rapport, som var bakgrunnen for diskusjonen i høringen mandag.


Riksrevisoren gir hele rekka av forsvarsministre ansvar for helikopterskandalen

Det var svikt helt fra start av kjøpet av forsvarshelikoptrene NH90, konkluderer Riksrevisjonen. Konsekvensene er alvorlige, både økonomisk og operativt.


Svikt helt fra starten av helikopterkjøpet har fått alvorlige konsekvenser, både økonomisk og operativt, ifølge revisjonen. Rapporten viser at Forsvaret og skattebetalerne har brukt 8 milliarder kroner på noe som ikke er blitt levert. Kritikken omfatter dårlig planlegging, valg av leverandør, utforming av kontrakt og koordinering av helheten, skriver NTB.

Bare deler av rapporten er offentlig, opplyste leder i komiteen, Dag Terje Andersen (Ap) i begynnelsen av møtet.

Skal være klare i 2022

NH90-helikoptrene skal være klar for både kystvaktskip og fregatter innen 2022 – 21 år etter at de ble bestilt, og 14 år etter at de skulle ha vært levert.

I årsrapporten for Kystvakten for 2018, som ble lagt fram i begynnelsen av januar, heter det at de fortsatt erfarer liten reell operativ effekt med NH90, og mener at selv om antallet operative flytimer er økende, vil det ikke være tilfredsstillende for det Kystvakten legger til grunn for en forsvarlig helikopterdekning i Barentshavet de nærmeste årene.


Kystvakten bekymret over manglende helikopterdekning i Barentshavet:

Forsvarsministeren: – Beredskapen i nord er god

Forsvarets nye NH90-helikoptre er fremdeles under innfasing. – Antall operative timer øker hvert år, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.


Sju ministre inn på teppet

I og med at saken har gått over en så lang tidsperiode, var hele sju forsvarsministre innkalt til høringen. Sammen med nåværende forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) møtte hans forgjengere Ine Eriksen Søreide (H), Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap), Espen Barth Eide (Ap) Grete Faremo (Ap), og Bjørn Tore Godal (Ap).

Kristin Krohn Devold (H) kommer av praktiske årsaker til en egen del to av høringen onsdag 6. februar, ifølge NTB.