Politiet vil skjerpe siktelsen mot trailersjåføren som kjørte på Charlie Dan Lind (22)

Etterforskningen av E8-ulykken nærmer seg slutten, og politiet sier de har et godt bilde av hva som skjedde da den litauiske sjåføren (56) fikk sleng og traff Charlie Dan Linds (22) bil.

TRAILEREN: Den litauiske traileren skled på det glatte føret og fikk sleng på hengeren. Da den traff Charlies bil, hadde vogntoget en fart på 88 kilometer i timen.   Foto: RONALD JOHANSEN

nyheter

– Det er forhåndsberammet hovedforhandling i saken 12. mars, og saken skal være ferdig etterforsket til da. Vi er stort sett ferdige med etterforskningen, men venter på noen rapporter om bilene som var involvert i ulykken, sier etterforskningsleder Ragnar Schjølset i Midt-Troms lensmannsdistrikt til iTromsø.


Sjømat Norge: Næringa må ta ansvar for at vogntogene er trygge

– Det er dessverre sånn at det kommer transporter også til sjømatselskapene, som ikke er godt nok skodd, sier Marit Bærøe, Sjømat Norge. Næringen står for en tredjedel av alle de utenlandske trailerne i Norge.

 

Rapportene omhandler tilstanden til kjøretøyene da de krasjet rundt to kilometer fra Vollan på E8 mandag 7. januar. Ifølge Schjølset er det ingenting som tilsier at det var tekniske feil på verken vogntoget eller bilen til 22 år gamle Charlie Dan Lind.



Kreditering: Norgeskart

 

Charlie var denne mandags ettermiddagen på vei fra Sortland til Tromsø, da det utenlandske vogntoget fikk sleng på hengeren og kom over i hans kjørefelt. Vogntoget hadde da en fart på 88 kilometer i timen.

KRITISK SKADD Charlie Dan Lind (22) fra Sortland ligger fortsatt i koma på UNN. FOTO: PRIVAT 

 

Slik svarer Jon Georg Dale på kritikken fra Charlies mor

iTromsø har gjentatte ganger bedt om et intervju med Dale på bakgrunn av kritikken fra Ramona Lind. Etter over et døgn fikk avisen en e-post.

 

Den 56 år gamle sjåføren fra Litauen er siktet for uaktsom kjøring og ble 9. januar varetektsfengslet i fire uker. Nå håper politiet at de får utvidet varetektsperioden.

ETTERFORSKNINGSLEDER: – Hvis politiet hadde stoppet ham den dagen, ville vi nok også gitt ham kjøreforbud, sier Ragnar Schjølset ved Midt-Troms lensmannsdistrikt. Bildet er fra leteaksjonen i Tamokdalen tidligere denne måneden. FOTO: SOL GABRIELLE LARSEN / NYE TROMS 

 

Vil ha saken avgjort mens sjåføren er i Norge

– Det er viktig å få saken avgjort før sjåføren forsvinner ut av landet, og det er blant annet en av grunnene til at etterforskningen har blitt prioritert. Vi håper på å få utvidet fengslingsperioden slik at han sitter i varetekt fram til saken skal opp i retten, sier Schjølset.

Ifølge etterforskningslederen erkjenner ikke sjåføren skyld.


Charlie (22) holdes i koma: – Legene sier skadene er så store at de ikke er forenelig med et godt liv

Ramona Lind sier hun håper på et mirakel for sønnen som kjemper for livet etter krasjet med et vogntog på E8.

 

– Han er siktet for uaktsom kjøring, men det ligger an til at siktelsen blir utvidet, og at vi benytter en bestemmelse i straffeloven som er strengere enn det han er siktet for nå. Det avhenger blant av hvor skadet fornærmede er, og i dette tilfellet er det ingen tvil om at han er svært skadet, sier Schjølset.


Hit, men ikke lenger

Antanas Valaka ble nektet å kjøre inn i Norge med vogntoget sitt. Det er han glad for.

 

Charlie ble livstruende skadet i ulykken, men denne uka ble det kjent at han er utenfor livsfare. Han ligger fremdeles i koma med store hodeskader, og det er usikkert når han vil våkne opp.

Politiet: Ville gitt ham kjøreforbud

Kort tid etter ulykken sa veivesenet til iTromsø at dersom sjåføren hadde blitt stoppet i en kontroll forut for ulykken, så ville han fått kjøreforbud på grunn av uegnede dekk på det glatte føret.


– Vogntogsjåfører fjerner kjetting kort tid etter kontroll

Walter Søraas i Statens vegvesen sier til NRK at vogntogsjåfører, særlig de utenlandske, fjerner kjettingene på dekkene noen kilometer etter at de er blitt kontrollert.

 

– Jeg er enig i dette, og hvis politiet hadde stoppet ham den dagen, ville vi nok også gitt ham kjøreforbud, sier Schjølset, som påpeker at sjåføren hadde godkjente, men ikke egnede dekk etter forholdene.

– Hva er årsaken til at han fikk sleng?

– Vi vet ut fra etterforskningen at han etter forholdene hadde stor fart, og at det har hatt en betydning på at han fikk sleng. I tillegg spiller ting som friksjon, værforhold og dekkutrustning inn, sier Schjølset, og legger til at det ikke er mistanke om ruspåvirket kjøring.


Lastebileierforbundet vil saksøke bedrifter som bruker vogntogverstinger

– Hvis prisen for transporttjenestene knapt dekker dieselkostnadene, så bør det ringe noen bjeller, sier Frank Lauritz Jensen i Norsk Lastebileierforbund (NLF).

 

Videre sier etterforskningslederen at sjåføren har forklart seg i avhør, men ønsker ikke å opplyse om hva han har sagt til politiet.

FORSVARER: Ulf E. Hansen forsvarer mannen, og sier til iTromsø at den 56 år gamle sjåføren har det vanskelig både på grunn av ulykken og fordi han er familieforsørger i Litauen. FOTO: RONALD JOHANSEN  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

 

– Det har ikke kommet fram noe nytt under etterforskningen, og vi mener vi har et godt bilde av det som har skjedd. Vi har avhørt vitner, både ambulansepersonell samt sjåførene som så ulykken.

Forsvarer: – Han har det vanskelig

Sjåføren har siden ulykken sittet i varetekt, og forsvarer Ulf E. Hansen sa til iTromsø i forrige uke at klienten har det tøft. iTromsø har ikke lykkes med å få en kommentar fra Hansen fredag.


Ramona Lind mener ministeren holder folket for narr etter E8-ulykken: – Kom til Nord-Norge, møt oss og se veiene vi kjører på

Moren til trafikkskadde Charlie (22) mener veiene ikke har blitt tryggere, og etterlyser tiltak fra samferdselsministeren. – Jeg forstår ikke at Dale tør å holde på slik, at han ikke gjør noe før flere liv går tapt, sier hun.

 

– Han har det vanskelig, både ut fra det han har vært oppe i, men også fordi en ung mann har svevd mellom liv og død. I tillegg er det en vanskelig situasjon med tanke på forsørgelse av familien i hjemlandet. Han er en familieforsørger i et land hvor man ikke har det sosiale nettverket som man har her, så det er klart at dette er vanskelig, sier Hansen.

Videre sier Hansen at det ikke er første gangen sjåføren kjører i Norge, men ønsker ikke å si noe mer om 56-åringens arbeidssituasjon.

Han ønsker heller ikke å kommentere hvordan han stiller seg til siktelsen.