Kraftig økning i svindel på sosiale medier

2018 ble et rekordår for antall klager om svindel på sosiale medier.

ADVARER: Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa, advarer folk mot svindelforsøk på sosiale medier. Foto: presse. 

nyheter

I fjor klaget i underkant av 500 nordmenn på svindel via sosiale medier.

Via konkurranser og tester

Svindelforsøkene foregår oftest ved at man blir tilbudt å delta i konkurranser, ta tester eller kjøpe merkevarer billig.

– Et eksempel kan være at du får reklame om et svært billig parti med Red Bull, men som etter kjøp viser seg å være et dyrt abonnement på en dansk boligside. Et annet eksempel kan være tilbud om «gratis» IQ-test, men der du etter testen får en faktura tilsendt i posten, sier leder av Forbruker Europa, Ragnar Wiik, i en pressemelding.

Han ber folk om å være kritiske til tilbud som er for godt til å være sant, og å være forsiktig med å gi fra seg kontaktinformasjon.


Ble svindlet på nett av ungdomsgjeng i Tromsø: – De bare flirte i telefonen

Ektepar advarer mot Facebook-bedrageri, etter å ha endt opp ansikt til ansikt med unge svindlere i Tromsø.

 

– Betenkelig

Svindelforsøkene går via kjente sosiale medier, som Facebook og Snapchat. Wiik mener disse burde gjøre mer for å hindre at folk blir svindlet gjennom deres plattformer.

– De vet godt at tjenestene deres brukes til ulike svindelforsøk. Det er betenkelig at de ikke gjør mer for å stoppe svindelen. I tillegg ser de seg et snitt i å tjene penger på innholdet, sier han.