Ikea vurderer å lansere netthandelplattform

Den svenske møbelgiganten utforsker muligheten for å lansere en netthandelplattform hvor de vil tilby rivalenes produkter.

IKEA-TVIL: Ikea har lagt planene om et varehus i Tromsø på is. Nå skal de imidlertid styrke satsingen på netthandel. Foto: Tom Benjaminsen  Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

nyheter

Etter at Amazon nylig lanserte to nye møbelmerker, og etter sterk vekst for tyske Otto og Home24, har den svenske møbelgiganten besluttet å satse hardere på netthandel. Det skriver E24.

Nå ferdigstilles detaljene før en første test av en ny netthandelsplattform, der Ikea også kan tilby konkurrentenes varer, opplyser Torbjörn Lööf, administrerende direktør i Inter Ikea, til Financial Times.

Men Ikea skal ikke bli helt Amazon.

– Hva er mulighetene mellom de dominerende, stor, globale plattformene og selskapets nettside? Jeg tror det er et tonn med muligheter. Som Zalando, de er en type plattform for mote og klær. Jeg mener det er et interessant område å utforske, sier Ikea-toppen til avisen.

Nye varehus?

Lööf sier at de ikke enda har startet samtaler med konkurrentene.

I Norge utsatte den svenske møbelgiganten en avgjørelse om bygging av varehus igjen i desember.

Det er planene om de fire nye varehusene i Vestby, Danebu, Ålesund og Tromsø, som er lagt på is i ubestemt tid. Årsaken er den tøffe perioden varehandelen er inne i, fortalte selskapet.

Ikea Norge endte 2017 med et driftsunderskudd på nesten 100 millioner kroner.

Eksperimenter

Selskapet jobber stadig med nye eksperimenter, blant annet servicesentrene, som Ikea besluttet å legge ned igjen i fjor.

I servicesentrene kunne Ikeas kunder kikke på, og kjøpe produkter, men ikke ta dem med seg hjem der og da. Service- og pick up-senteret i Tromsø stengte i november i fjor, etter en tre år lang pørveperiode.

Det siste eksperimentet selskapet lanserte er en landsdekkende gjenbruksbutikk som skal kjøpe tilbake brukte Ikea-møbler for å selge dem på nytt til lavere pris.