På første prøvetur med revolusjonerende skip

Denne helgen foretok verdens første hybriddrevne cruiseskip sine første prøveturer.

TESTET: Denne helgen ble MS «Roald Amundsen» satt på sine første tester i farvannet rundt Ulsteinvik, hvor Kleven Verft som har bygget skipet holder til.  Foto: UAVPIC.COM/TOR ERIK KVALSVIK/KLEVEN/HURTIGRUTEN

nyheter

Hurtigrutens MS «Roald Amundsen» nærmer seg ferdigstilling etter å ha blitt bygget ved Kleven Verft i Ulsteinvik. Dermed var det duket for prøveturer denne helgen for det hybriddrevne cruiseskipet, som er det første av sitt slag i verden skriver Folkebladet.

– Med de snødekkede Sunnmørsalpene som spektakulært bakteppe, ble den avanserte, grønne teknologien på MS Roald Amundsen satt på prøve gjennom hele helgen, skriver Hurtigruten i en pressemelding.


– Nord-Norge bør stille cruise-krav

Når Vestlandet stenger fjordene for de største og mest forurensende cruiseskipene, betyr det store muligheter for Nord-Norge.

 

– Veldig fornøyd

– Jeg er veldig fornøyd med resultatene av prøveturen. Alle ansatte her ved Kleven har sammen med leverandørene våre gjort en strålende jobb med å få skipet klar til prøveturen, sier Kleven-direktør Olav Nakken i pressemeldingen, etter at skipet kom tilbake til verftet mandag morgen.

Det vises til at MS «Roald Amundsen» er spesialbygget for noen av verdens mest krevende farvann, og er under ferdigstillelse sammen med søsterskipet MS Fridtjof Nansen ved Kleven verft i Ulsteinvik.

– Det norskbygde ekspedisjonsskipet blir verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har plass til drøyt 500 gjester. De to søsterskipene er utstyrt med store batteripakker og isforsterkede skrog, med bærekraft i sentrum for alle detaljene i det avanserte designet, påpekes det i pressemeldingen.


Peab signerte kontrakt verdt nesten 128 millioner kroner – skal bygge nytt hurtigrutemuseum

20. desember signerte Peab kontrakten som sikrer dem jobben med å bygge nytt hurtigrutemuseum og vernebygg over MS Finnmarken på Stokmarknes.

 

– Viktig

Prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven sier at en verftsprøvetur er viktig for fjerne teknisk usikkerhet.

– Med så teknisk kompliserte skip, ikke minst med flere nyvinninger for å få et miljøvennlig fotavtrykk, er det viktig for oss å verifisere at systemene fungerer som planlagt, sier Vattøy – som legger til at verftet nå er inne i en hektisk periode der interiøret på skipet er i ferd med å komme på plass.

Planen er allerede klar for hvor skipet skal ut på sin jomfrutur.

– Etter at hun blir levert senere i vår, skal MS «Roald Amundsen» sin jomfrusesong blant annet ta skipet på ekspedisjonscruise langs norskekysten, til Svalbard og Grønland, gjennom den legendariske Nordvestpassasjen og videre sørover til Antarktis, avsluttes det med i pressemeldingen.