Ingen møtte opp på demonstrasjonen #TaAnsvarStoppDem

Lørdag formiddag var det planlagt demonstrasjonstog og appeller av Personskadeforbundet LTN Tromsø og Omegn lokallag for det økte trykket av tungtransport i Nord-Norge. Arrangørene ble skuffet da ingen møtte opp.

TOMT PÅ STORTORGET: To styremedlemmer og et øvrig medlem utgjorte demonstrasjonstoget #TaAnsvarStoppDem i regi av Personskadeforbundet LTN Tromsø og Omegn lokallag.  Foto: Eline Grønvoll

nyheter

Bakgrunnen for demonstrasjonen var å vise opprør mot det økte trykket på veinettet i Nord-Norge og den økte faren det medfører. Demonstrasjonstoget var planlagt å starte ved Ishavskatedralen og gå videre til Stortorget. Ved starttid klokken 12 var det ingen som hadde møtt opp. Styreleder ved Personskadeforbundet LTN Tromsø og Omegn lokallag, Elin Gjikaj, er skuffet.

– Det er klart vi er skuffet over oppmøtet. Appellene vil finne sted uansett, og vi håper at folk vil samle seg etter hvert for å høre på, sier Gjikaj.

Skuffet: Styreleder, Elin Gjikaj, er skuffet over oppmøtet. FOTO: Eline Grønvoll 

Ramona Lind mener ministeren holder folket for narr etter E8-ulykken: – Kom til Nord-Norge, møt oss og se veiene vi kjører på

Moren til trafikkskadde Charlie (22) mener veiene ikke har blitt tryggere, og etterlyser tiltak fra samferdselsministeren. – Jeg forstår ikke at Dale tør å holde på slik, at han ikke gjør noe før flere liv går tapt, sier hun.


- Vil fortsette kampen

Styrelederen er usikker på grunnen til at ingen andre møtte opp.

– Det er kanskje en sammensatt grunn. Jeg ønsker ikke å tro at folk ikke bryr seg, men kanskje mange føler at dette er noe som ikke angår dem direkte, sier Gjikaj.


Dale: Kravene til vinterskodde vogntog må skjerpes

To av tre vogntog som kjører over grensen, er utenlandskregistrert og andelen øker årlig. Nå vil samferdselsministeren skjerpe kravene til vinterskodde vogntog.


Personskadeforbundet LTN Tromsø og Omegn lokallag er en frivillig organisasjon som blant annet arbeider med å forebygge trafikkulykker. De har siden 2014 presset på regjeringen om å ta ansvar for det økende samfunnsproblemet.

– Vi gjøre dette med mål og mening. Nå ble dette som det ble, et demonstrasjonstog uten oppmøte, men vi vil fortsette vår kamp for å plassere ansvaret der det skal være, sier Gjikaj.


Utenlandsk vogntogsjåfør fikk bruksforbud: Manglet kjetting, førerkort, og hadde dårlige dekk

Statens vegvesen hadde tungtransportkontroll på E6 i Nordkjosbotn natt til torsdag.


- Noe må gjøres

En rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) fra 2016 viser at utenlandske tunge godsbiler har tre ganger så høy risiko for å bli involvert i ulykker sammenlignet med norske tunge godsbiler. Ifølge styrelederen var det 2050 trailere som kom over Riksgrensen til Nord-Norge i januar.

– Det er et stort tall når vi vet at sikkerheten ikke er på plass. Samtaler med utenlandske yrkessjåfører har avdekket at mange har dårlige lønnsvilkår og tidspress. Kjetting må de betale selv, og noen forteller om dekk som har et ekstra lag med gummi på fra det svarte markedet for å komme gjennom kontroller. Dette er mennesker med familie som selvsagt ikke ønsker å komme i en ulykkessituasjon. Det er ingen vinnere her, kun tapere, sier Gjikaj.

Gjikaj understreker at dette er et sammensatt bilde med mange faktorer som spiller inn.

– Her må alle ta sin del av ansvaret. Næringslivet, regjering, politi og samferdsel. Noe må bli gjort før flere mennesker mister eller blir skadet for livet, sier Gjikaj.