iTromsø satte historisk rekord i 2017 – året etter kan de vise til ytterligere dobling av resultat

Med 5,1 million kroner i pluss etter skatt, kan Mediehuset iTromsø slå seg på brystet med det de tror er det beste resultatet i avisas 120 år lange levetid.

Fornøyd iTromsø-gjeng: Nyhetsredaktør Trond Haakensen, sjefredaktør og administrerende direktør, Stig Jakobsen, og salgsdirektør Cecilie Stefanussen.   Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

– De grå hårene jeg har pådratt meg de siste årene skyldes heldigvis ikke avisas økonomi, sier sjefredaktør og administrerende direktør, Stig Jakobsen.

– Ekstra gledelig

Avisa kan vise til imponerende 8 prosent økning i driftsinntekter siden 2017, og har med det snudd en nesten tyveårig negativ trend.

– Det er ekstra gledelig at vi ikke bare har kuttet oss til positivt resultat. Vi har topplinjevekst, som både solid annonsesalg og kraftig abonnementsvekst har bidratt til, sier Jakobsen.

Med 16 prosent vekst på ett år, hadde iTromsø den høyeste abonnementsveksten i Nord-Norge, hvis man ikke tar med VOL (Vesterålen Online), som ikke har papirutgaver.

– Det ser ut til at vi klarer å fenge interessen til leserne. Vår tunge satsing på krim, politikk og kultur har i alle fall gitt solid uttelling, sier nyhetsredaktør Trond Haakensen.


iTromsø-eier har blitt hovedeier i svensk mediekonsern

Polaris Media har inngått avtale om å bli hovedeier i Stampen Media AB konsern.

 

– Beintøff konkurranse

Selv om brukerinntektene har økt, er det likevel annonsesalget som opplever den største veksten siste året.

– Dagligvarehandelen har stått for størstedelen av løftet vi har fått. Konkurransen i byen er beintøff for de store supermarkedene, så de må slåss om kundene, og der har avisene vist seg effektive, sier salgsdirektør Cecilie Stefanussen.

Suksessformelen er ifølge Stig Jakobsen såre enkel:

– I mitt hode handler alt om å lage godt innhold. Da kommer resten av seg selv. Vi har siste året stått for en rekke avsløringer og fått viktige politiske saker på dagsorden, så det jobbes godt. Vi har foreløpig ikke fått den uttellingen jeg mener vi fortjener på medieprisfronten, men fortsetter vi å levere slike resultater, vinner vi snart Nobelprisen i økonomi.