Motorsyklister vil bli sett i trafikken: – Ved veldig mange ulykker hører man folk si «Jeg så deg ikke»

Når snøen smelter dukker motorsyklistene opp på veiene igjen, og de håper å bli sett i trafikken.

TRAFIKKSIKKERHET: Norsk Motorcykkel Union og NAF MC kjørte lørdag i den årlige Se sss-aksjonen, for å markere at der er tilbake på veiene etter vinteren.   Foto: Trond Karlstrøm

nyheter

Se oss-aksjonen arrangeres hvert år over hele landet av Norsk Motorcykkel Union (NMCU). Lørdag gikk den av stabelen i Tromsø, hvor NMCU har samarbeidet med NAF MC.

Målet med aksjonen er å vise at motorsyklene er tilbake på veien, og at folk må være oppmerksom i trafikken.

– Syklistene kommer ut på våren, og folk er ikke vant til å se kjøretøy med kun et lys, sier Børre Mofoss fra NAF MC.

– Folk ser motorsykler, men de registrerer det ikke, legger Mary-Ann Rikardsen, leder av NMCU Troms Krets.


Er dette Skandinavias kuleste «pimpede» BMW-motorsykkel?

Et lite, men svært entusiastisk team av MC-skruere har brukt de siste ukene til å gjøre en BMW R Nine T Pure så lekker som mulig. Håpet er at deres sykkel skal bli kåret til tøffest i Skandinavia.

 

«Jeg så deg ikke»

SAMHOLD: Børre Mofoss og Mary-Ann Rikardsen roser mc-miljøet i Tromsø.  Foto: Trond Karlstrøm

 

Rikardsen forklarer at de håper å gjøre folk mer oppmerksom på motorsykler i trafikken.

– Vi har denne kampanjen hvert år, tidlig i sesongen, for å erklære at nå er vi på veien igjen, sier Rikardsen, og fortsetter:

– Ved veldig mange ulykker hører man folk si «Jeg så deg ikke», og vi håper å bli mer synlig i trafikken, sier Rikardsen.

Ifølge Mofoss er det ikke uvanlig blant motorsyklister å oppleve skremmende hendelser som følge av uoppmerksomhet.

– Alle som kjører motorsykkel har nok vært utsatt for noe skummelt, det skjer mange nestenulykker, sier Mofoss.

Selv bruker han gul hjelm og gul vest når han kjører for å være mer synlig på veiene.

– Er det verdt å kjøre motorsykkel, hvis man er et risikomoment i trafikken?

– Motorsykler er ikke et risikomoment, det er de som ikke ser motorsyklene i trafikken som er et risikomoment, svarer Rikardsen.


Trafikkulykker tar liv hvert 24. sekund

Trafikkulykker koster menneskeliv hvert 24. sekund og er nå den vanligste dødsårsaken blant unge i verden, viser ny rapport.

 

– Mye lykke

Rikardsen har kjørt motorsykkel i 18 år, mens Mofoss har kjørt i åtte år.

Lørdag skulle de kjøre fra Sydspissen gjennom sentrum og til Jekta som del av aksjonen, og dagens solskinn ble tatt godt imot av gjengen.

– Det er mye lykke i å kjøre motorsykkel. Her i Tromsø har vi et fint samhold, alle deler en felles greie, og man trenger ikke kjenne hverandre for å komme i prat om motorsykler, sier Rikardsen.